پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

آشنایی با آی اس پی (ISP)

آی اس پی (ISP) برگرفته از کلمه «Internet Servise Provider» شرکت خدمات سرویس های اینترنت است. مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP)، خدمات متعددی نظیر پست الکترونیکی و دستیابی به اینترنت را در اختیار متقاضیان قرار می دهند. بیشتر این مراکز خدمات اینترنتی، شامل شرکتی است که امکان دستیابی به اینترنت و دیگر سرویس های وب را فراهم می کند. مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنت علاوه بر نگهداری و پشتیبانی از یک خط مستقیم به اینترنت، فعالیت های متعدد دیگری نظیر نگهداری و پشتیبانی از سرویس دهندگان وب را نیز انجام می دهند.
برای شناخت این مراکز باید بگویم شما اکنون با خط تلفن به صورت دایل آپ DialUP یا ای دی اس ال، خطوط پر سرعت Adsl به اینترنت متصل شده اید؛ شرکتی که کارت اینترنتی آن را خریداری کرده اید و اکنون به شماره های شبکه آن متصل شده اید یا از خدمات اینترنت پر سرعت آن بهره می برید، در اصل آی اس پی یا مرکز ارائه سرویس های اینترنتی است. فروش پهنای باند و سرویس های اتصال کاربر به اینترنت یکی از خدمات این شرکت هاست. در این گفتار خدماتی که یک ISP ارائه می کند، مرور می شود.
اقتصاد اینترنت
ورود اینترنت به سازمان ها و مراکز اقتصادی سر منشاء آغاز و پایه ریزی اقتصاد دیجیتال، اقتصاد شبکه، اقتصاد اینترنت یا اقتصاد وب است.

دانلود مقاله

عید سعید فطر مبارک باد

عید سعید فطر بر همهشما مبارک باد

انشاء الله توشه خوبی در این ماه فراهم کرده باشید ومقبول حضرت حق افتاده باشد.


عید سعید فطر مبارک

cookie چیست؟

تقریبا تمام سایت هایی که بازدید می کنید اطلاعاتی را در قالب یک فایل کوچک متنی (Text) بر روی کامپیوتر شما ذخیره می کنند به این فایل کوکی می گویند متل ذخیره شدن این فایل در فولدر Temporary Internet Files در اینترنت اکسپولرر و در نت اسکیپ در فولدر Cashe است در اپرا و موزیلا و نسخه های قدیمی تر اینترنت اکسپولرر در فولدر جدایی به نام کوکی است.

انواع مختلفی از کوکی ها وجود دارد و شما در نسخه های جدیدتر وب بروسر ها (Web Browsers) این امکان را دارید که انتخاب کنید کدام کوکی ها برروی کامپیوتر شما ذخیره شوند در صورتی که کوکی ها را کاملا غیر فعال کنید ممکن است بعضی سایت های اینترنتی را نتوانید ببیند و یا از بعضی امکانات مثل به یاد داشتن شناسه و رمز عبور شما در آن سایت متروم شوید و یا انتخاب هایی که داشتید مثل ساعت متلی و یا دمای هوای متلی و کلا از تنظیمات شخصی ای که در آن وب سایت انجام داده اید نتوانید استفاده کنید.

کوکی ها چگونه مورد استفاده قرار می گیرند؟

همانطوری که گفتیم کوکی یک فایل است که توسط یک وب سایت برای تفظ اطلاعات بر روی کامپیوتر شما قرار می گیرد یک کوکی می تواند شامل اطلاعاتی باشد که شما در آن سایت وارد کرده اید مانند ای میل - آدرس - شماره تلفن و سایر اطلاعات شخصی - همچنین کوکی ها می توانند صفتات و یا کارهایی را که در آن وب سایت انجام داده اید مثل تعداد کلیک لینک های بازدید شده و مدت بازدیدرا نیز ضبط کنند. این به سایت کمک می کند تا دفعه بعد که به آن سایت بازگشتید اطلاعات شما را به خاطر داشته باشد و از وارد کردن تکراری اطلاعات خودداری کنید نمونه بارز این مطلب لاگ این ماندن شما در آن سایت است و یا پیغام های Welcome Back و یا تفظ تنظیماتی که درآن سایت انجام داده این به عنوان مثال می توان به خصوصی کردن صفته My MSN اشاره کرد. نکته ای را که باید به خاطر داشته باشید این است که هر وب سایت فقط می تواند از اطلاعاتی که شما وارد کرده اید استفاده کند نه بیشتر مثلا اگر ای میل خود را در آن سایت وارد نکرده اید آن وب سایت نمی تواند ای میل شما را به دست آورد و یا به سایر اطلاعات کامپیوتر شما دست یابد . مورد دیگر اینکه وب سایت ها فقط می توانند کوکی هایی را که خود ایجاد کرده اند بخوانند و نمی توانند از سایر کوکی های موجود استفاده کنند. وقتی که از یک وب سایت برای بار دوم بازدید می کنید آن وب سایت به دنبال کوکی مربوط به خود می گرد و در صورت وجود از آن استفاده می کند.( البته باز هم با توجه به تنظیماتی که انجام داده اید )

انواع کوکی ها:

ادامه مطلب ...

ssl چیست؟

بیشتر اطلاعاتی که روی اینترنت رد و بدل میشوند به صورت Clear Text مبادله می شوند و به همین خاطر اطلاعات مبادله شده در بین راه از کامپیوتر شما به وب سرور قابل مشاهده هستند .
به عنوان مثال شما وقتی بر روی یک سایت که
SSL نداشته باشد ، یک فرمی را پر کنید و اطلاعات شخصی خود را برای اون سایت بفرستید این اطلاعات به صورت Clear Text از کامپیوتر شما خارج شده و بعد از گذشتن از ISP شما و دهها گره اینترنتی دیگر به سرور می رسند ، و این با این خطر روبروست که هر یک از این گره ها میتواند اطلاعات رد و بدل شده را به آسانی مشاهده کند به عنوان مثال اگر از یک ISP ایرانی استفاده می کنید ، هم آن ISP و هم شرکتی که به آن ISP خط Send می دهد و همه شرکت هایی که در مسیر هستند قابلیت مشاهده اطلاعات فرستاده شما را دارند .
به طور خلاصه
SSL یک پروتوکل امنیتی است که توسط نت اسکیپ ابداع شده است و در حال حاضر رایج ترین پروتوکل انتقال امن اطلاعات در وب میباشد به شکلی که مرورگر اینترنتی شما از وجود چنین امکانی در سرور خبر دار شده و از یک Public Key موجود در مرورگراستفاده کرده و اطلاعات شما به صورت کد شده به سرور می فرستد و این تنها سرور است که با استفاده از Private Key خود اطلاعات دریافتی را میتواند Decode کند . به علت اینکه آن Private Key تنها در سرور نصب شده است ، هیچ نرم افزار دیگری در بین راه نمی تواند آن اطلاعات را مشاهده کند .
از طرف دیگر وجود
SSL در سرور این اطمینان خاطر را به شما می دهد که وب سایتی که شما در حال فرستادن اطلاعات به آن هستید یک وب سایت تقلبی یا شبیه سازی شده برای بدست آوردن اطلاعات شما نیست و از اصل بودن آن اطمینان حاصل می کنید .
آگر وب سایت شما اطلاعات محرمانه ای را از بازدید کننده دریافت میکند یا دارای قسمتی است که از بازدید کننده تان شناسه کاربری و پسورد دریافت میکند و وارد یک
User Area میشود و در آنجا به امکانات خاصی دسترسی دارند بنا بر اهمیت آن ، ما توصیه به گرفتن SSL می کنیم . برای اطلاعات بیشتر می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید :
How SSL Works ? By Netscape
Ouriran QuickSSL Information and ordering

آموزش مایا 5 maya

مایا چیست؟

Maya  نرم افزار قدرتمند سه بعدی است وبرای تولید تصاویر انیمیشن و فضاهای مجازی سه بعدی است و برای تولید تصاویر انیمیشن و فضاهای مجازی در دسترس شما است در این نرم افزار شما می توانید نور پردازی کنید یا یک دوربین داشته باشید Maya  دردو نسخه به بازار ارائه شد . که در زیر آنها را توضیح خواهم داد :

1- Maya complete  این نسخه ورژن تکمیل شده مایا می باشد.

Maya unilmited  : این نسخه ورژن حرفه ای Maya می باشد با ویژگی های اضافی درخلاصه مطالب این نرم افزار برای شما هیچ محدودیتی ندارد و شما می توانید همه چیز را دربستر زمان متحرک سازی نمایید.

این نرم افزار برای امور مختلفی استفاده دارد ازجمله کاربرد این نرم افزار درساخت کارتونها و فیلم ها می باشد ازکارتون های ساخته شده توسط مایا می توان کارتون شرکت وداستان اسباب بازی اشاره نمود.

دیگر کاربرد مایا درساخت بازی های کامپیوتری می باشد برنامه نویسان بازی های کامپیوتری به شدت به مایا برای تولید بازی های کامپیوتری اتکا دارند البته یک نسخه کوچکتر ازمایا به بازار عرضه شده است که مخصوص ساخت بازی های کامپیوتری است نام این نرم افزار Maya builder  است البته این نرم افزار نفوذ زیادی در زمینه تبلیغات داشته وانواع شبکه های تلوزیونی ازاین نرم افزار استفاده می نمایند وهمچنین درزمینه معماری هم با نرم افزار قدرتمند مایا فعالیت هایی انجام تا اینجا مختصر فعالیت هایی که با این نرم افزار انجام می شود را خدمت شما عزیزان عرض نمودم شما با این نرم افزار آشنایی پیدا کنید.

دانلود مقاله

شهر مجازی

شهر مجازی، عنوانی که در این‌ روزها در رسانه‌ها زیاد شنیده می‌شود از جمله پیامدهای دنیای جدید مجازی است. دنیایی که با شکل‌گیری و گسترش وسائل جدید ارتباط جمعی و فناوری‌های نوین ارتباطی به ‌وجود آمده و تحولی در عرصه‌های مختلف زندگی ایجاد کرده است. شبکه‌های ارتباطی نوین و در راس آنها شبکه جهانی اینترنت فضای یکپارچه جهانی به ‌وجود آورده‌اند که می‌توان از آن تحت عنوان «جهان مجازی» یاد کرد. از جمله پیامدهای شکل‌گیری جهان مجازی بازتعریف برخی مفاهیم جهان فیزیکی است. تقسیمات جغرافیایی هم در محیط مجازی بازتعریف شده‌اند که شهرهای مجازی یکی از مصداق‌های آن محسوب می‌شود. اما شهرهای مجازی فقط به تقسیمات جغرافیایی محدود نمی‌شوند و به طیف گسترده‌ای از محیط‌های مجازی اشاره دارد و گاه ارائه تعریف آن با سردرگمی و ابهام همراه است. این مقاله به دنبال ارائه گونه‌شناسی (Typology) از انواع شهرهای مجازی است و با مرور طبقه‌بندی‌های ارائه شده از شهرهای مجازی، آنها را در دو گروه دسته‌بندی می‌کند.
طبقه‌بندی‌ شهرهای مجازی

پیش از این شهرهای مجازی به شکل‌های مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند که در اینجا تلاش شده ضمن اشاره به چند مورد از آنها از مجموعه این طبقه‌بندی‌ها برای رسیدن به یک گونه‌‌شناسی مناسب استفاده شود. «مارتین دوج» و همکارانش در مقاله «شهرهای مجازی در شبکه‌ اینترنت» شهرهای مجازی را به چهار گونه تقسیم‌بندی می‌کنند:

 

دانلود مقاله

HTML چیست؟

اجزای تشکیل دهنده یک صفحه وب دارای خصوصیتی مشترک بوده و آن کد تولید کننده آن صفحات می باشد  که البته به زبان خاصی نوشته می شوند این زبان  Hypertext Markup Language یا همان HTML می  باشد. که مختصراً در خصوص آنها توضیحاتی ارائه می شود .

Hypertext : در لغت به معنای ابرمتن یا فوق متن تلقی می گردد ، و منظور از آن مجموعه متنی است که توام با متون خاص شده باشدکه این متون خاص می توانند لینکها یا ارتباطی باشند که با دیگر صفحات در ارتباط است.

Markup : این کلمه نیز در لغت به معنای نشانه گذاری می باشد و شاید علت استفاده از آن قابلیت نشانه گذاری و ایجاد ارتباط بین صفحات توسط همان ابرمتن ها باشد .

Language : به معنای زبان بوده و در این عبارت معرف وجود زبانی با قابلیت نشانه گذاری توسط متن ها و فوق متن ها می باشد .

عناصر تشکیل دهندهHTML :

HTML دارای عناصر مختلفی می باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1-      فرم : فرم ها همان عناصر اولیه یا صفحاتی هستند که کاربر با آنها در ارتباط می باشد .

2-      متن ها : عناصر پر مصرف و ساده که عمده صفحات وب را شامل می شود .

3-      لینک ها (ابرمتن ها) : این عناصر متونی هستند که قابلیت اتصال به یک فرم یا آدرس دیگر را دارند .

4-      تصاویر: تصاویر در صفحات وب از اعضای اصلی بوده که می تواند جلوه ای ویژه در صفحات ایجاد نماید .

5-      جدول ها : جداول نیز به منظور دسته بندی و ایجاد ساختار های متناسب نیز کاربرد ویژه ای در صفحات وب دارد .

6-   چند رسانه ای (مولتی مدیا) : هر چند این عناصر در HTML اولیه موجود نبوده است ولی در نسخه های بعدی اضافه شده و می توان امکاناتی نظیر صوت و یا تصویر را در صفحات وب ایجاد کرد .

7-   عناصری نظیر کدهای فلش یا جاوا و یا عناصری نظیر استیل شیت ها نیز سایر عناصر موجود در صفحات وب می باشند که از ذکر موردی آنها در اینجا خودداری می شود .

 

دانلود مقاله

کارت صدا (Sound card)

در اینجا ما سه نوع روش تولید صدا داریم:

FM Synthesis

Ware tables Sampling

Physical Modeling

 

FM Synthesis :

ارزانترین کارتهای صدا از تکنولوژی FM برای مدل کردن آلات موسیقی متفاوت استفاده می کنند. این کارتهای صدا واقعا Synthesizer هستند. کارت صدا اصواتی تولید می کند که از ترکیب یک سری صداهای مصنوعی ساخته شده است.

Ware tables Sampling :

Ware table بهترین وگرانترین تکنولوژی در کارتهای صدا است. این بدان معنی است که صدا در کارتهای صدا از دستگاههای واقعی ضبط می شود. بعنوان مثال از روی یک پیانو یک نمونه کوچک ضبط و ذخیره می شود و زمانی که موزیک اجرا می شود در حقیقت شما به این اصواتی که بصورت نمونه ضبط شده است گوش می دهید، لذا زمانی که این نمونه های صوتی دارای کیفیت بالایی باشند کارت صدا اصوات دل انگیزتری تولید می کند. در این حالت صدای پیانو مانند یک پیانو واقعی شنیده می شود. سیستم Ware table در کارت صداهای Blasters AWE بکار رفته است.

Physical Modeling :

در این حالت اصوات تولیدی در نتیجه نرم افزار مدل شده اند. در این حالت به نظر می آید که پروسسور باید کار طاقت فرسایی انجام دهد.کارت صداهای Original مارک Gold شامل صدای 14 دستگاه هستند که بدین روش مدل شده اند.

 

دانلود مقاله

لینوکس چیست؟

لینوکس یک سیستم عامل آزاد و باز متن است که تحت مجوز GNU/GPL منتشر شده است. باز متن به این معنی که هر شخصی آزاد است تا از آن استفاده کند ،‌آن را تغییر دهد و حتی می تواند آن را دوباره توزیع کند.

لینوکس در سال ۱۹۹۱ در دانشگاه هلسینکی فنلاند توسط یک دانشجوی جوان به نام لینوس تروالدز نوشته شد. تراوالدز در اصل با Minix (که یک یونیکس خلاصه شده است.) کار می کرد ،‌اما تصمیم گرفت تا سیستم عاملی دلخواه خود و بر اساس UNIX خلق کند و این ماجرا با انتشار نسخه ی 0.02 در سال ۱۹۹۱ توسط او آغاز شد که در زمان نوشتن این مقاله آخرین نسخه ی پایدار آن 2.6 می باشد.

لینوس ترووالدز طی یک نامه ی الکترونیکی خبر نوشتن سیستم عامل بازمتن خود را اعلام کرد ، طولی نکشید که صدها نفر از سراسر دنیا خواهان کار با این سیستم عامل باز متن (Open Source) که به UNIX شباهت داشت شدند و شروع به توسعه ی ان کردند.

امروزه توزیع های فراوانی از لینوکس و جود دارد که از هسته و نرم افزار های آزاد (Free Software) همراه هسته تشکیل می شوند. همه ی این توزیع ها از یک هسته ی واحد به نام لینوکس استفاده می کنند.

 

دانلود مقاله

DNSچگونه کار می‌کند؟

وقتی برای چند دقیقه در اینترنت جستجو می‌کنید، چندین بار بدون اینکه بدانید از سرور نام‌های دامنه یا DNS:DomainNameServer استفاده می‌کنید.
DNS بزرگترین بانک اطلاعاتی جهان است و بدون آن کار اینترنت تا حدودی مختل می‌شود. آدرس‌هایی مثل www.website.com برای کامپیوتر شما و اینترنت غیر قابل درک است! هر آدرسی به این صورت دارای یک آدرس IP است. IP آدرسی است که برای کامپیوتر و اینترنت قابل درک است و یک آدرس 32بیتی 4 قسمتی است. در زیر نمونه‌ای از آدرس IP را مشاهده می‌کنید:
42 . 251 . 42 .70
هر چهار رقم هشتایی یا
Octet نام دارد. چون هر کدام مقداری بین 0 تا 256(28) می‌تواند داشته باشد. هر کامپیوتری که در اینترنت است دارای یک آدرس IP مخصوص است. سرورها دارای آدرسIP ثابت هستند ولی کامپیوتر‌هایی که به ISP متصل می‌شوند هر بار یک آدرس جدید از ISP دریافت می‌کنند.
در ویندوز
XP می‌توانید آدرس IP کامپیوترتان را در قسمت Run با تایپ IPCONFIG ببینید.
همان طور که گفتیم کامپیوتر شما تنها آدرس‌های
IP را می‌شناسد و اگر به جای آدرس سایت IP آن را بنویسید فرقی نمی‌کند.



ادامه مطلب ...