پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

تاریخچه زبان دلفی

دلفی در واقع یک کامپایلر پاسکال است. دلفی ۶ نسل جدید کامپایلر های پاسکال است که شرکت Borland از زمان ایجاد اولین نسخه پاسکال توسط Andres Hejlsberg در ۱۵ سال پیش به بازار عرضه کرد.

برنامه نویسی به زبان پاسکال در سالیان سال از استواری و ثبات، زیبایی و ظرافت و البته سرعت بالای کامپایل سود برده است. دلفی هم از این قاعده مستثنی نیست. کامپایلر دلفی ترکیبی از بیش از یک دهه تجربه طراحی کامپایلر پاسکال و معماری بهبود یافته کامپایلر های ۳۲ بیتی است. اگرچه قابلیت های کامپایلرها با گذشت زمان پیشرفت قابل توجهی داشته است ولی سرعت آن چندان کاهش نیافته و همچنان از سرعت بالایی برخوردار است. به علاوه استحکام و قدرت کامپایلر دلفی معیاری برای سنجش دیگر کامپایلر هاست.

در اینجا به بررسی تفصیلی روند حرکتی دلفی در هر یک از نسخه های آن می پردازیم و مشخصات مهم آن را بررسی می کنیم.

سال ۱۹۹۵ - Delphi۱

در زمان استفاده از سیستم عامل DOS برنامه نویسان مجبور بودند از بین زبان پر قدرت ولی کم سرعت Basic و زبان کارآمد ولی پیچیده و نامفهوم Assembly یکی را انتخاب کنند. پاسکال با ارایه یک زبان ساخت یافته و یک کامپایلر سریع و کم نقص این شکاف را پرکرد. برنامه نویسان Windows ۳.۱ هم با تصمیم گیری مشابهی رو برو شدند. یکی زبان قدرتمند و سنگین ++C و یکی زبان ساده و محدود کننده Visual Basic .

ادامه مطلب ...

درباره هارددیسک بیشتر بدانیم!

علاوه بر هارددیسک‌هایی که در بازار برای عموم عرضه شده‌اند، گونه‌های دیگری نیز تولید می‌شوند که برای کاربری‌های مختلف، مشخصه‌های ویژه‌ای دارند. در این نشست سعی داریم درباره انواع و اقسام هارددیسک‌ها صحبت کنیم. راستش را بخواهید پرداختن به این موضوع از زمانی در ذهن حقیر جای گرفت که شیوه خرید هارددیسک در بازارهای داخلی را از نزدیک مشاهده کردم و تصمیم گرفتم تا وضعیت هارددیسک‌ها را تشریح کنم.

دور در دقیقه (RPM)

اساس کار هارددیسک‌ها برای ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات بر رفتار قطعات مکانیکی پلاتر و هد استوار است. ناگفته نماند که مشکلات اصلی هارددیسک‌ها که هم‌اکنون ضعف بزرگ این قطعات شمرده می‌شوند با این دو بخش در ارتباط است. پلاتر قطعه‌ای دایره‌ای شکل است که سطوح بالا و پایین آن محل قرارگیری داده‌ها هستند. هر هارددیسک به ‌طور معمول دو برابر تعداد پلاترهای خود، هد خواندن و نوشتن یکی برای رو و یکی برای زیر پلاتر دارد. شیوه کار این‌چنین است که جناب پلاتر با سرعتی مشخص می‌چرخد و هد خواندن و نوشتن نیز سطح دیسک را همانند برف پاک‌کن جارو می‌کند. این را نیز می‌دانید که سطح هر دیسک به‌ صورت فرضی به دایره‌های متحدالمرکز تقسیم می‌شود. این دایره‌ها توسط شعاع‌های منظمی که به‌ صورت فرضی از مرکز پلاتر رسم می‌شوند به ‌بخش‌های منظم تقسیم و در واقع داده‌ها در این بخش‌ها ذخیره می‌شوند.

ادامه مطلب ...

فیبر نوری چیست ؟

یک سیستم مخابراتی شامل سه جزء اصلی است :

۱) فرستنده

۲) گیرنده

۳) کانال ارتباطی بین فرستنده و گیرنده که حاوی اطلاعات است . در فرستنده اطلاعاتی را که می خواهیم مخابره شوند به شکلی در می آیند که کانال ارتباطی بتواند آن را به گیرنده منتقل کند و در گیرنده اطلاعات از کانال ارتباطی گرفته و آشکار می گردد . کانال های ارتباطی را می توان به دو دسته تقسیم کرد :

۱) کانال های ارتباطی باز

۲) کانال های ارتباطی بسته

فرستنده های رادیویی و تلویزیونی و رابط های ماکروویو و ماهواره ای از سیستم هایی هستند که از کانال ارتباطی باز (اتمسفر ) برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند. در کانال های ارتباطی بسته میان گیرنده و فرستنده یک یا چند خط انتقال با رسانای فلزی یا خطوط انتقال نوری وجود دارد که سیگنال های اطلاعاتی از طریق این خطوط منتقل می گردند . خطوط انتقال نوری یک کانال ارتباطی است که از سیگنال های نوری برای انتقال اطلاعات استفاده می کند و متشکل از سیگنال های نور و تار نوری که سیگنال های نوری در تار نوری در حرکت هستند . ابتدا به بررسی نور و سپس تار نوری می پردازیم :

ساختار نور :

در مورد ساختار و ماهیت نور به طور قطع نمی توان نظر داد . در این باره سه نظریه وجود دارد .

۱) نظریه ذره ای بودن نور

۲) نظریه موجی بودن نور

۳) نظریه کوانتمی بودن نور

ادامه مطلب ...

آشنایی با فناوری تلفن اینترنتی (VOIP)

تلفن اینترنتی سرویسی است که در چند سال اخیر به موازات ارائه دیگر سرویس های اینترنت بسیار سریع جایگاه خود را در بازار مصرف ایران تثبیت کرده و هم چنان نیز به لحاظ تعداد مصرف کنندگان رو به گسترش است. با استفاده از این سرویس می توان تماس های بین المللی را با هزینه مناسب و همانند برقراری ارتباط مستقیم مخابراتی تنها با یک خط تلفن و خرید خدمات از یک سرویس دهنده تلفن اینترنتی برقرار کرد.

این فناوری در شبکه های ارتباطی و از جمله اینترنت توسط سیستم های سخت افزاری که VOIP Gateway نامیده می شود، فراهم می شود. شاید معروف ترین ارائه دهنده این تجهیزات هم شرکت Ciscoباشد. پروتکل ارتباطی مورد استفاده H۳۲۳ معروف است و نحوه برقراری ارتباط نیز همانند بقیه تماس های IP به طور معمول پروتکل TCP/IPدر شبکه های محلی یا جهانی است. برقراری ارتباط بینVOIP Gateway های مستقر در سرتاسر دنیا که به ارائه جداول مسیرهای اینترنتی (Routing Tables) مربوط به پیش شماره هر کشور منجر می شود، برعهده International Carriers و یا در اصطلاح «اپراتورهای بین الملل» است. به لحاظ بستر مورد نیاز ارتباطی خطوط اینترنت فعلی جواب گوی یک بستر با کیفیت و مطمئن برای برقراری ارتباطات است؛ البته به لحاظ بعضی نکات ظریف که همان اختصاص پهنای باند به صورت تضمینی است.

ادامه مطلب ...

تجارت الکترونیک

عناوین
1-
تعریف
2-
تاریخچه
3-
تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات
4-
سطوح تجارت الکترونیک
5-
تاثیر گذاری تجارت الکترونیک بر سطوح مختلف تجارت
6-
ویژگیهای تجارت الکترونیک در برابر تجارت سنتی
7-
جایگاه تجارت الکترونیک در جهان
8-
جایگاه تجارت الکترونیک در ایران
9-
دلایل عقب ماندگی تجارت الکترونیک در ایران

1 .
تعریف (Definition)
تعریف عام تجارت : هر نوع ارائه کالا یا خدمات ، که معمولاً ( نه همیشه ) بخاطر پول انجام می پذیرد .
از تجارت الکترونیک ، تعاریف متعددی ارائه شده است . در حقیقت مجموعه متنوع وسیعی از تعاریف و مفاهیم برای تجارت الکترونیک وجود دارد که موضوعات ، کاربردها ، و مدلهای گوناگونی را در بر می‏گیرد‏‏. درگونه‏ای از این موارد ، کوشیده شده است که تعاریف عامی ارائه شود و در گونه‏های دیگر در تعاریف به نوع فعالیت ، امکانات ارتباطی و تجهیزات مورد استفاده ، محدوده سازمانی فعالیتها و زیر ساختارها توجه شده است :

تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه Clarke :
هر نوع مبادله اطلاعات مربوط با امور تجاری از طریق ابزار الکترونیکی ، حتی تلفن و فاکس (سال 1997)
تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه اتحادیه اروپا (European union) :
تعریف 1 : “ انجام تجارت بصورت الکترونیکی “ (سال 1998)
تعریف 2 : “ هر شکلی از مبادله تجاری که در آن طرفین ذینفع به جای تبادلات فیزیکی یا تماس مستقیم فیزیکی ، به صورت الکترونیکی تعامل کنند . “ (سال 2001)

دانلود مقاله

پارتیشن بندی هارد

نکته : ابتدا شما میبایست روش بوت کردن سیستم از طریق Floppy  و یا CD-Rom  را یاد بگیرید

  در هنگام روشن شدن سیستم دکمه DELET  (در بعضی کامپیوتر ها دکمه دیگر) را پائین نگه دارید تا وارد Setup  شوید.

دستگاه را به گونه ای تنظیم کنید که اولین وسیله بوت شدن CD-Rom  باشد.یعنی وارد قسمت Bios featurs setup

شده و اولین وسیله بوت شدن را CD  قرار دهید.سپس روی گزینهSave &Exit setup  کلیک کرده و از Setup  خارج

شوید.در اینجا سوالی مبنی بر    (Save to cmos and exit    (Y/N  از شما پرسیده می شود.کلید Y  را فشار دهید دهید تا سیستم

دوباره Restart  شود.

بعد از Restart  سیستم سه پیغام زیر ظاهر میشود:

CD-ROM Start up menu

1.Boot from hard disk

2.Boot from CD-ROM

 سپس گزینه  2  را اتنخاب کرده تا سیستم از روی CDبوت شود.

بعد از آن پیغام های زیر صادر می گردد:

Microsoft Widows98 Start up menu

1.Start  Windows98 Setup from CD-Rom

2.Start Computer with CD-Rom supprt

3.Start computer without CD-rom Support

4.View the Help file

  ادامه مطلب ...

روباتیک ، علم روز

روباتیک، علم مطالعه فن آوری مرتبط با طراحی، ساخت و اصول کلی و کاربرد روباتهاست. روباتیک علم و فن آوری ماشینهای قابل برنامه ریزی، با کاربردهای عمومی می باشد.
برخلاف تصور افسانه ای عمومی از رباتها به عنوان ماشینهای سیار انسان نما که تقریباً قابلیت انجام هر کاری را دارند، بیشتر دستگاههای روباتیک در مکانهای ثابتی در کارخانه ها بسته شده اند و در فرایند ساخت با کمک کامپیوتر، اعمال قابلیت انعطاف، ولی محدودی را انجام می دهند چنین دستگاهی حداقل شامل یک کامپیوتر برای نظارت بر اعمال و عملکردهای و اسباب انجام دهنده عمل مورد نظر، می باشد. علاوه براین، ممکن است حسگرها و تجهیزات جانبی یا ابزاری را که فرمان داشته باشد بعضی از رباتها، ماشینهای مکانیکی نسبتاً ساده ای هستند که کارهای اختصاصی مانند جوشکاری و یا رنگ افشانی را انجام می دهند. که سایر سیستم های پیچیده تر که بطور همزمان چند کار انجام می دهند، از دستگاههای حسی، برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای کنترل کارشان نیاز دارند. حسگرهای یک ربات ممکن است بازخورد حسی ارائه دهند، طوریکه بتوانند اجسام را برداشته و بدون آسیب زدن، در جای مناسب قرار دهند. ربات دیگری ممکن است دارای نوعی دید باشد.، که عیوب کالاهای ساخته شده را تشخیص دهد. بعضی از رباتهای مورد استفاده در ساخت مدارهای الکترونیکی، پس از مکان یابی دیداری علامتهای تثبیت مکان بر روی برد، می توانند اجزا بسیار کوچک را در جای مناسب قرار دهند. ساده ترین شکل رباهای سیار، برای رساندن نامه در ساختمانهای اداری یا جمع آوری و رساندن قطعات در ساخت، دنبال کردن مسیر یک کابل قرار گرفته در زیر خاک یا یک مسیر رنگ شده که هرگاه حسگرهایشان در مسیر، یا فردی را پیدا کنند متوقف می شوند.

 

دانلود مقاله

معرفی فرمت کارت های حافظه

متولیان فرمت‌ها

هر فرمتی صاحبی دارد و این‌گونه نیست که هر که از راه برسد بتواند مشخصات فنی آن را دگرگون کند. به طور خلاصه حق امتیاز فرمت Memory Stick در تملک Sony و SanDisk، حق امتیاز فرمت CF به ‌تنهایی از آن SanDisk است و مشخصات فنی فرمت SD توسط Panasonic، Toshiba و SanDisk کنترل می‌شود. همچنین فرمت کم‌رونق SmartMedia از آن Toshiba است. حق امتیار فرمت MMC در اختیار SanDisk و Siemens قرار دارد و فرمت فراموش‌شده xD Picture نیز توسط Fujifilm و Olympus پشتیبانی می‌شود.

این SanDisk سکان‌دار اصلی فرمت‌ها در وادی کارت‌های حافظه است و بی‌دلیل نیست که شرکت‌های بزرگی مانند Seagate و Samsung این‌چنین در آتش تملک آن می‌سوزند و به آن دست نمی‌یابند.
فرمت‌های ذکر شده در محدودیت حافظه، تعداد پین اتصال، سرعت دسترسی به داده‌ها، ولتاژ کاری، میزان مصرف انرژی،‌ سرعت تبادل داده‌ها و مواردی دیگر با یکدیگر اختلاف دارند.
● CompactFlash

فرمت CF به چند دلیل ویژه، به ‌شدت مورد استقبال سازندگان دوربین‌های دیجیتال قرار گرفته است.
اول اینکه؛ ظرفیت اسمی تولید کارت‌حافظه با فرمت CF در حدود ۱۳۷ گیگابایت اعلام و هم‌اکنون مدل ۶۴ گیگابایتی آن توسط SanDisk تولید شده که به‌ نوعی رکورددار ظرفیت در میان تمامی فرمت‌هاست.

ادامه مطلب ...

JavaScript چیست؟

در اولین روزهای تاسیس مجمع جهانی وب (World Wide Web) دستورات HTML بسیار ساده و آسان بود، بطوریکه فراگیری فرامین مورد نیاز بیشتر از چند روز طول نمیکشید ولی هنگامی که Web، شروع به پیشرفت نمود، طراحان خواستار کنترل بیشتری شده و در نتیجه مجموعه دستورات مورد نیاز تهیه گردید.
سپس از آنجاییکه صفحات وب، بهتر است به صورت دینامیک و متحرک باشند، طراحان نیز خواستار ارتباط بین بینندگان سایت و صاحبان آن شدند، در نتیجه استفاده از دستورات
HTML به تنهایی نیاز آنها را برطرف نکرد و سپس شرکت Netscape برای ایجاد و کنترل ارتباط بین صاحبان سایت و بینندگان آن در صفحات Web از JavaScript کمک گرفت.

     مفهوم JavaScript  

JavaScript دقیقا یک زبان برنامه نویسی میباشد که به وسیله آن میتوان بین کاربر و سایت ارتباط برقرار نمود. توجه داشته باشید که استفاده از JavaScript در صفحات Web نیازی به نوشتن اسکریپتها نداشته و میتوانید اسکریپتهای موجود در شبکه اینترنت را کپی و در مکان مورد نظر با ایجاد تغییرات مورد نیاز استفاده کنید، اما در صورتیکه یک برنامه نویس باشید با استفاده از این سایت خواهید توانست اسکریپتهای مورد نظرتان را بنویسید.

     قابلیت JavaScript  

دانلود مقاله

قفل های سخت افزار و نرم افزاری

قفل گذاری کلا به دو روش نرم افزاری و سخت افزاری انجام می شود که ذیلا به تشریح آن می پردازیم.

قفل سخت افزاری ( Hardware lock )

چنانچه ازسخت افزارخاصی برای قفل گذاری استفاده شود، به آن قفل سخت افزاری می گوییم. این قفلها بعضی به صورت یک رابط، بر روی پورت پارالل سیستم نصب می شوند که البته هر دو نوع آن عملکرد مشابه دارند.

بخش اصلی قفل، از یک حافظه قابل پاک شدن تشکیل شده که با توجه به نوع و حجم آن، دارای عملکردی متفاوت می باشد و عمدتا به یکی از دو روش زیر عمل می کند:

الف) روش اول قفل گذاری به این صورت است که تولید کننده نرم افزار یک یا چند بایت از اطلاعات را در قفل نوشته و برنامه در هنگام اجرا آن را چک می کند. در صورتیکه قفل وجود داشته باشد، برنامه به کار خود ادامه می دهد و اگر قفل وجود نداشته باشد و یا اطلاعات خوانده شده از روی قفل صحیح نباشد، برنامه متوقف شده و با اعلام خطا، از اجرای صحیح، سرباز می زند.

این نوع قفل ها دارای ساختاری ساده، حافظه ای در حد چند بایت، و قیمتی ارزان هستند.

استفاده از این قفل ها بسیار ساده بوده و نیاز به تخصص خاصی ندارد،تنها کافیست که نرم افزار ویژه قفل را ( که توسط شرکت تولید کننده قفل ارایه شده ) اجرا نمود.

ادامه مطلب ...