پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

هشت نکته در افزایش کارایی ویندوز XP

۲ سال پیش وقتی ویندوز xp به بازار عرضه شد، بسیاری از کاربران شیفته زرق و برق و محیط جذاب آن شدند که انصافا با محیط خشک و بی‌روح ۲۰۰۰ قابل مقایسه نبود.

Xp شیک، دوست داشتنی و جالب بود و همین خصوصیت آن باعث شد که در مدت کوتاهی بسیاری از کاربران تازه کار را جذب کند، اماحرفه‌ای‌ترها کمی عاقل‌تر بودند. آنها منتظر ماندند تا کمی از تولد این سیستم عامل بگذرد و امتحانش را پس بدهد. مایکروسافت وعده‌های فراوانی مبنی بر قابل اعتماد بودن xp نسبت به ویندوزهای قبلی داده بود. اما به مرور زمان، کم‌کم خطاها (Bugs) و حفره‌های امنیتی (Security Holes) آن کشف شد و مایکروسافت را مجبور کرد که هر از گاهی یک نسخه اصلاحی (Patch) برای از میان بردن این اشکالات ارائه کند. با این که هنوز هم ممکن است حفره‌ها و باگ‌های ناشناخته‌ای در xp وجود داشته باشد، ولی توصیه می‌کنیم چنانچه دستگاه شما توانایی پذیرش این سیستم عامل را دارد، ویندوز خود را به XP ارتقا دهید. در دنیای رایانه، ۲ سال مدت کمی نیست. پس تا دیر نشده اقدام کنید. به هر حال اگر کاربر ویندوز XP هستید، یا چنانچه قصد دارید روزی آن را روی دستگاه خود نصب کنید شما را به خواندن این مقاله دعوت می‌کنیم. با بکار گیری این نکات می‌توانید کارایی سیستم عامل خود را افزایش دهید.

۱) ویندوز خود را روی بهترین کارایی تنظیم کنید.

روی آیکون My computer کلیک راست کرده،Properties را برگزینید. به پوشه Advanced رفته و در قسمت Performance روی دکمه Settings کلیک کنید. حال در پنجره ظاهر شده در کنار عبارت Adjust for Best perfprmance علامت بگذارید.

همانگونه که بارها گفته‌ایم، برای خلاص شدن از دست برنامه‌های حاضر در حافظه که با هر اجرای ویندوز بالا می‌آیند، گزینه Run را از منوی start انتخاب و دستور msconfig را وارد کنید. پس از اجرا به پوشه startup بروید و علامت کنار برنامه‌های غیرضروری را بردارید.

می‌توانید سری به فولدر startup در منوی startگزینه Allprograms هم بزنید و روی نرم‌افزارهایی که نمی‌خواهید، راست کلیک کرده، delete کنید. اگر حرفه‌ای‌تر هستید به سراغ فولدرهای Run Run Onc, RunOnceEX, Runservices,و Runservices Once در رجیستری ویندوز بروید و برنامه‌های غیرضروری را از آنها حذف کنید.

ادامه مطلب ...

از فناوری اطلاعات تا دانشگاه مجازى

با توجه به رشد روزافزون دانشگاه‌های مجازی و آموزش‌های از راه دور در کشور، واحد ارزیابی دانشگاه‌های مجازی اداره ارزشیابی معاونت امور اساتید بر آن شد تا جهت آشنایی اساتید محترم دروس معارف اسلامی و مسئولین محترم دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبرى، مقالاتی در این زمینه تدوین نماید. اکنون اولین شماره آن تقدیم می‌گردد.

معارف

در جهان کنونی همه چیز به سرعت در حال تغییر می‌باشد و توسعه فنآوری و اطلاعات، بسیاری از امکانات موجود در زمینه‌های فرهنگى، اجتماعی و سیاسى، اقتصادی را تغییر داده است، این تغییر و تحول، مبحث آموزش را نیز در برگرفته است با ورود به قرن بیست و یکم که عصر اطلاعات فنآوری پیشرفته نامیده می‌شود.

تعریف بسیاری از مفاهیم آموزشی دستخوش تغییر شده است، لذا آموزش نیز باید همگام با سایر تغییرات جامعه و انتظاراتی که جامعه از افراد آن دارد، به نحو مناسب و قابل قبولی تغییر کند.

سیستم آموزشی از راه دور (الکترونیکی) رویکرد جدید و هنرمندانه و راه حل جامع برای مؤسساتی که خواهان حرکت در مسیر تکنولوژی در تغییر روش‌ها و محیط‌های آموزشی خود هستند، می‌باشد به نحوی که امکان دست‌یابی به شیوه‌های نوین آموزشی را به صورت فراگیر و بهترین شکل فراهم می‌نماید.

آنچه مسلم است د رحال حاضر انقلاب تکنولوژى، نهادهای آموزشی را به سویی می‌کشاند که آموزش از راه دور امری اجتناب ناپذیر خواهد شد و می‌توان در این عرصه فرصت‌های را یافت که نتیجه فرآیند آموزش را غنی‌تر نموده و چه بسا با در اختیار گرفتن امکانات کمک آموزشی دیداری و شنیداری پیشرفته در این نوع آموزش، دروس و ارائه مطالب را بسیار جذاب‌تر کرد.

فنآوری اطلاعات

امروزه در مراکز علمی تحقیقاتی جهان IT یا فنآوری اطلاعات به عنوان یکی از برجسته‌ترین شاخه‌های علوم و فنآوری در هزاره سوم مورد توجه قرار گرفته است، از سوی دیگر به واسطه نقش کلیدی و راهبردی آن در بسیاری از معادلات اقتصادی و به ویژه اهمیت انکارناپذیر آن در روند پیشرفت جوامع آن فنآوری نوین در کانون توجه بسیاری از دولت‌ها، قطب‌های اقتصادى، مراکز فرهنگی و بالاخره سیستم‌های آموزشی و دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است.

شاخه‌های کاربردی مختلفی در فنآوری اطلاعات موجود می‌باشد که مهمترین آنها می‌توان به دولت الکترونیک تجارت الکترونیک دانشگاه مجازى سازمان‌های مجازی و اطلاع رسانی الکترونیکی اشاره نمود

دانلود مقاله

تروجان ها چگونه کار می کنند ؟

مقدمه

با گسترش فرهنگ استفاده از کامپیوتر و راهیابی آن به ادارات، منازل، این ابزار از حالت آکادمیک و تحقیقاتی بدر آمد و مبدل به پاره ای از نیازهای معمول زندگی شد. یکی از دستاوردهای این پیشرفت، ظهور شبکه اینترنت است که به سرعت در کشورها توسعه یافته و به یک پدیده اجتماعی مبدل گشته است.

اجتماع بزرگ کاربران اینترنت در سرتاسر دنیا از هر منطقه و نژادی که باشند شامل افراد خوب و بد خواهند بود، عده ای در جهت کسب منافع برای خود و دیگران تلاش می کنند و عده ای در جهت جذب منابع دیگران برای خود. با توجه به نو پا بودن اینترنت نمی توان انتظار داشت که یک فرهنگ صحیح و غنی بر آن حاکم شده باشد و لذا احتمال سرقت اطلاعات و یا دستکاری و انهدام آنها بنا به انگیزه های ناسالم، اهداف سیاسی، جذب نامشروع ثروت می رود.

این مجموعه که قرار است بطور منظم در نشریه تخصصی IC منتشر گردد درباره چگونگی کار تروجان ها، انواع آنها و چگونگی تشخیص و مقابله با آنها به نکات مفیدی اشاره خواهد نمود. ضمناً در قسمت پایانی هر قسمت نیزآدرسهای منابع تحقیق بصورت مستقیم در اختیار خواننده محترم قرار خواهد گرفت. همچنین علاقه مندان می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت های معرفی شده مراجعه نموده و نرم افزارهای مربوط را دریافت نمایند. ذکر این نکته لازم است که به دلیل گستردگی استفاده از سیستم عامل ویندوز در ایران، مطالب ارائه شده درباره تروجانهای تحت ویندوز می باشد.

یک Trojan Horse چیست؟

می توان تعاریف زیر را مطرح کرد:

یک برنامه ظاهراً بدون نویسنده یا به عبارتی با یک نویسنده غیر مشخص که اعمال ناشناخته و حتی ناخواسته از طرف کاربر انجام دهد.

یک برنامه قانونی و معروف که داخلش دگرگون شده است، بطوری که کدهای ناشناخته ای به آن اضافه گردیده و اعمال شناخته نشده ای بطور ناخواسته از طرف کاربر انجام می دهند.

ادامه مطلب ...

ثبت دامنه های اینترنتی به همه زبان ها ممکن شد

پس از سال ها مشاجره و کشمکش بر سر آزادی اینترنت و برخورداری همه کشورهای جهان از حقوق مساوی در فضای مجازی، در جلسه ماه گذشته سازمان ثبت نام ها و شماره های اینترنتی موسوم به آیکان(ICANN) در سئول، سرنوشت نهایی استفاده از زبان های غیرلاتین برای خلق دامنه ها و آدرس های اینترنتی غیرانگلیسی در سراسر جهان تعیین شد و دنیای اینترنت در آستانه یکی از بزرگ ترین تحولات خود طی ۴۰ سال فعالیتش قرار گرفت.

در این جلسه درباره مختلفی تصمیم گیری شد که مهم ترین آن ها، تایید استفاده از زبان های غیرانگلیسی و تشکیل دامنه .post بود. در نخستین مصوبه خود این جلسه، شرکت جهانی پست و آیکان به توافقی مهم دست یافتند که بر اساس آن، دامنه post. برای سایت های سازمان های پست در تمام کشورها ارائه شد. به گفته اتحادیه جهانی پست وابسته به سازمان ملل متحد که همکاری و توسعه جهانی در بخش پست را سازماندهی می کند، توافق بر سر نام دامنه .post پس از تصویب در شورای مدیریت آیکان، منجر به نوآوری های گسترده جهانی در بخش خدمات پستی خواهد شد و میان سرویس های پستی در سطح فیزیکی و الکترونیکی پیوند برقرار خواهد کرد. این پسوند اینترنتی جدید به اپراتورهایی مانند سایت های ارائه دهنده خدمات الکترونیک شرکت های پست در کشورها اجازه می دهد خدمات الکترونیکی را با کنترل بیشتر توسعه دهند و مشتریان نیز بتوانند پیام های الکترونیک را از یک منبع قابل اطمینان و کنترل شده دریافت کنند.

اما در کنار تصویب راه اندازی این دامنه اینترنتی، مصوبه مهم تری در این جلسه کاری به مرحله اجرا رسید که به گفته بسیاری از کارشناسان، می تواند بزرگترین تحول در دنیای اینترنت محسوب شود. این اتفاق همان صدور اجازه برای استفاده از حروف غیرلاتین در دامنه ها و آدرس های اینترنتی بود که با تغییر زبان آدرس ها به زبان های عربی، کره ای، ژاپنی، یونانی یا فارسی امکان استفاده از اینترنت برای افراد بیشتری در سراسر جهان را فراهم کرد.

طبق آمارهای منتشر شده، در حال حاضر حدود ۶/۱ میلیارد کاربر اینترنتی در دنیا وجود دارند که بیش از نیمی از آن ها به زبان هایی با حروف غیرلاتین حرف می زنند و همین مساله موجب شده که استفاده آن ها از خدمات اینترنتی محدود شود و میزان بهره وری شان از فضای مجازی کاهش یابد. این تغییر علاوه بر این که برای این تعداد از کاربران غیرلاتین اینترنت مفید خواهد بود، با توجه به ادامه رشد صعودی این شبکه جهانی برای حجم عظیم کاربران آینده اینترنت نیز فواید بسیاری خواهد داشت.

ادامه مطلب ...

تاریخچه ریزپردازنده

ریزپردازنده پتانسیل های لازم برای انجام محاسبات و عملیات مورد نظر یک رایانه را فراهم می سازد. در واقع ریزپردازنده از لحاظ فیزیکی یک تراشه است. اولین ریزپردازنده در سال ۱۹۷۱ با نام Intel ۴۰۰۴ به بازار عرضه شد. این ریزپردازنده قدرت زیادی نداشت و تنها قادر به انجام عملیات جمع و تفریق ۴ بیتی بود. تنها نکته مثبت این پردازنده استفاده از یک تراشه بود، زیرا تا قبل از آن از چندین تراشه برای تولید رایانه استفاده می شد. اولین نوع ریزپردازنده که بر روی کامپیوتر خانگی نصب شد. ۸۰۸۰ بود. این پردازنده ۸ بیتی بود و بر روی یک تراشه قرار داشت و در سال ۱۹۷۴ به بازار عرضه گردید. پس از آن پردازنده ای که تحول عظیمی در دنیای رایانه بوجود آورد ۸۰۸۸ بود. این پردازنده در سال ۱۹۷۹ توسط شرکت IBM طراحی و در سال ۱۹۸۲ عرضه گردید. بدین صورت تولید ریزپردازنده ها توسط شرکت های تولیدکننده به سرعت رشد یافت و به مدل های ۸۰۲۸۶، ۸۰۳۸۶، ۸۰۴۸۶، پنتیوم ۲، پنتیوم ۳، پنتیوم ۴ منتهی شد.

این پردازنده ها توسط شرکت intel و سایر شرکت ها طراحی و به بازار عرضه شد. طبیعتاً پنتیوم های ۴ جدید در مقایسه با پردازنده ۸۰۸۸ بسیار قوی تر می باشند زیرا که از نظر سرعت به میزان ۵۰۰۰ بار عملیات را سریعتر انجام می دهند. جدیدترین پردازنده ها اگر چه سریعتر هستند گران تر هم می باشند. کارآیی رایانه ها بوسیله پردازنده آن شناخته می شود. ولی این کیفیت فقط سرعت پروسسور را نشان می دهد نه کارآیی کل رایانه را. به طور مثال اگر یک رایانه در حال اجرای چند نرم افزار حجیم و سنگین است و پروسسور پنتیوم ۴ آن ۲۴۰۰ کیگاهرتز است، ممکن است اطلاعات را خیلی سریع پردازش کند. اما این سرعت بستگی به هارددیسک نیز دارد. یعنی این که پروسسور جهت انتقال اطلاعات زمان زیادی را در انتظار می گذراند.

پروسسورهای امروزی ساخت شرکت Intel، پنتیوم ۴ و سلرون هستند. پروسسورها با سرعت های مختلفی برحسب گیگاهرتز (معادل یک میلیارد هرتز با یک میلیارد سیکل در ثانیه است) برای پنتیوم ۴ از ۴/۱ گیگاهرتز تا ۵۳/۲ متغیر است و برای پروسسور سرعت از ۸۵/۰ گیگاهرتز تا ۸/۱ گیگاهرتز است. یک سلرون همه کارهایی را که یک پنتیوم ۴ انجام می دهد را می تواند انجام دهد اما نه به آن سرعت.

پردازنده دو عمل مهم انجام می دهد:

۱- کنترل تمام محاسبات و عملیات

۲- کنترل قسمت های مختلف

ادامه مطلب ...

اصول بر نامه نویسی

هر دستگاه الکتریکی و یا الکترونیکی مجموعه ای ست از روابط و توابع که بتوانند رابطهای را بین نرم افزار و سخت افزار آن جهت کارکرد ایجاد کنند. برای مثال یک سیستم کامپیو تری کامل متشکل از سخت افزار و نرم افزار است. سخت افزار از قطعات فیزیکی و همه تجهیزات مرتبط با آنها تشکیل می شود . منظور از نرم افزار بر نامه هایی است که برای کامپیو تر نوشته می شود . می توان از جهات مختلف با نرم افزار کامپیو تر بدون توجه به جزئیات چگونگی عملکرد آن آشنا شد. همچنین می توان بخش هایی از سخت افزار را بدون اطلاع از توانایی نرم افزار طراحی نمود .

در هر صورت افرادی که با معماری کامپیو تر سر و کار دارند باید هم از سخت افزار و هم از نرم افزار اطلاعاتی داشته باشند زیرا این دو شاخه بر یگدیگر تاثیر می گذارند.

نوشتن یک بر نامه کامپیوتر به معنی مشخص کردن رشته ای از دستور العمل های ماشین به طور مستقیم یا غیر مستقیم است . دستور العمل های ماشین در داخل کامپیو تر الگویی دودویی را تشکیل می دهنند که کار با آن و یا درک آن اگر غیر ممکن نباشد مشکل هست . لذا نو شتن بر نامه ها با مجمو عه کارکتر های آشنا تر ترجیح داده می شود . در نتیجه تر جمه برنامه هایی که بر اساس سلیقه کاربر نو شته می شود به بر نامه های قابل تشخیص به وسیله سخت افزار لازم به نظر می رسد .

بر نامه ای که به وسیلا یک کاربر نوشته می شود ممکن است وابسته و یا مستقل از یک کامپیو تر فیزیکی باشد که بر نامه را اجرا می کند . مثلا بر نامه ای که به زبان فر ترن استاندارد نو شته می شود مستقل از ماشین است زیرا اکثر کامپیو تر ها برنامه مترجمی دارند که فر ترن استاندارد را به کد دودویی آن تبدیل می کنند . اما خود بر نامه مترجم وابسته به ماشین است زیرا باید بر نامه فر ترن را به کد دودویی قابل تشخیص به وسیله سخت افزار کامپیوتر خاص مورد استفاده ترجمه کند.

هر کامپیو تر خود به تنهایی می تواند دارای 25 دستور پایه باشد . به هر دستور العملیک سمبل سه حرفی اختصاص یافته است تا نو شتن بر نامه سمبلیک ساده شود . هفت دستورالعمل اول دستورات ارجاع به حافظه ( حافظهای) و هجده دستورالعمل بعدی ارجاع به ثبات (ثباتی) و ورود و خروج هستند. یک دستور العمل ار جاع به حافظه دارای سه بخش است :
بیت روش (شیوه) سه بیت کد عملوند دوازده بیت آدرس. اولین رقم شانزده شانزدهی یک دستور العمل حافظهای شامل بیت روش و کد عمل آن است سه رقم دیگر آدرس را مشخص می کنند . در یک دستور العمل با آدرس غیر مستقیم بیت روش برابر 1 و اولین رقم شانزده شانزدهی بین 8 تا E می باشد.

ادامه مطلب ...

آشنایی با SCSI

اکثر کامپیوترهای شخصی از یک درایو IDE برای اتصال هارد دیسک و یک گذزگاه PCI برای اضافه کردن عناصر سخت افزاری دیگر به کامپیوتر استفاده می نمایند. تعداد دیگری از کامپیوترها از یک نوع گذرگاه با نام Small Computer System Interface)SCSI) برای اضافه کردن عناصر مورد نظر به کامپیوتر استفاده می نمایند. عناصر سخت افزاری مورد نظر می تواند یکی از تجهیزات زیر باشد:

هارددیسک،اسکنر،CD-ROM/RW،چاپگر,Tape,
مبانی SCSI
SCSI
، از ایده های مطرح شده توسط Shugart Associates System Interface)SASI) استفاده نموده است . SASI در سال 1981 توسط شرکت Shugart و با همکاری شرکت NCR ابداع گردید. در سال 1981 نسخه استاندارد شده SASI با نام SCSI عرضه گردید. تکنولوژی فوق دارای مزایای زیر است :
سرعت آن بالا است ( 160 مگابایت در ثانیه ) مطمئن تر و قابل اعتماد تر است
امکان استقرار ( اتصال ) چندین دستگاه بر روی یک گذرگاه را فراهم می نماید.
در اکثر سیستم ها قابل استفاده است .
در رابطه با تکنولوژی SCSI ملاحظاتی نیز وجود دارد :
برای یک کامپیوتر خاص می بایست پیکربندی گردد
دارای امکانات محدود حمایتی در سطح BIOS است
دارای مدل های متفاوت از بعد سرعت و نوع کانکتور است

دارای یک اینترفیس نرم افزاری نیست
اغلب کاربران کامپیوتر در زمان استفاده از SCSI با توجه به انواع متفاوت آن (Ultra ،Fast,Wide و حتی ترکیبی از اسامی فوق ) دچار سردرگمی می گردند.

انواع SCSI

در حال حاضر سه مشخصه کلی ( نوع ) برای SCSI وجود دارد

ادامه مطلب ...

Spyware چیست؟

Spywareیک نام کلی برای برنامه هایی است که رفتارهای مشخص انجام می دهند مثل نمایش آگهی های تبلیعاتی، جمع آوری اطلاعات شخصی یا تغییر تنظیمات کامپیوتر شما که معمولا" بدون کسب مجوز اجرا می شوند. ممکن است نرم افزارهای ناخواسته یا Spyware در کامپیوتر خود داشته باشید.
تبلیغاتی را می بینید که به صورت POPUP باز می شوند حتی زمانی که به اینترنت متصل نیستید.
صفحه ای که به محض بازشدن اینترنت اکسپلورر باز می شود (صفحه پیش فرض IE شما) یا تغییر تنظیمات مرورگر اینترنت بدون اطلاع شما تغییر پیدا کرده است.
یک Tool bar جدید که شما قصد نصب آن را نداشتید درExplorer دیده می شود و خلاص شدن از آن راحت نیست و پس از پاک کردن یا حذف آن دوباره مشاهده می شود.
کامپیوتر شما برای تمام کردن و اجرا یک عمل بیشتر از سابق وقت صرف می کند.
Spyware
اغلب از طریق نرم افزارهایی منتقل می شود که آگهی های تبلیغاتی را نمایش می دهند یا نرم افزارهایی که اطلاعات حساس یا شخصی شما را ردیابی می کنند. البته این به معنی این نیست که هر آگهی تبلیغاتی یا هر نرم افزاری مخرب است. مثلا" شما برای دریافت فایل های موسیقی در یک سایت فرم ثبت نام را پر می کنید اما برای دریافت سرویس های مختلف این سایت مجبور به دریافت آگهی های تبلیغاتی نیز هستید اگر موقع نصب با کلیه موارد توافق کنید پس باید توجه داشته باشید که امکان حضور آگهی هم در کامپیوتر شما وجود دارد و شما اجازه داده اید. که آن سایت فعالیت های شما را زمانی که در اینترنت هستید پیگیری کند.

نوع دیگر برنامه های ناخواسته آنهایی هستند که تغییراتی روی کامپیوتر شما ایجاد می کنند که باعث کند شدن ،خراب و restart شدن سیستم می شود. این برنامه ها می توانند صفحه اول یا پیش فرض Internet Explorer کامپیوتر شما را تغییر بدهند و یا ابزارهای مختلف در جستجوگر کامپیوتر شما اضافه کنند که شما اصلا" تمایلی به نصب آنها نداشته اید. این برنامه ها اغلب به گونه ای نصب می شوندو یا تغییراتی ایجاد می کنند که برگرداندن کامپیوتربه حالت قبلی یا به حالت اصلی سیستم گاهی غیر ممکن می شود این نوع برنامه های نا خواسته هم Spyware نامیده می شوند. نکته اصلی در همه این موارد این است که شما یا کسی که با کامپیوتر شما کار می کند دانسته یا ندانسته برای نصب چنین برنامه های موافقت خود را اعلام می کنید.
یکی از روشهای آلوده شدن به Spyware، نصب همزمان آن با برنامه های دیگری است که شما واقعا" قصد نصب آنها را دارید،مثل برنامه های به اشتراک گذاری فیلم یاموسیقی هرزمان که برنامه ای را نصب می کنید مطمئن باشید که تمام موافقت نامه های مرتبط و همچنین مستندات آن نرم افزار را به دقت مطالعه کرده اید.

ادامه مطلب ...

آشنایی با انواع بوق‏های BIOS

مطمئنأ شما نیز صدا و بوق هایی که هنگام روشن کردن کامپیوتر از درون کیس تان به گوش میرسد را شنیده اید. همگی این بوق ها از جانب مادربورد شما هستند. تفاوت این بوق ها از نوع آن و تعداد آنهاست که بیانگر یک مشکل در درون مادربورد است. در این ترفند تمامی بوق ها و پیامهای خطای مربوطه آنها را برای شما جمع آوری کرده ایم. در صورتی که همچین صداهایی از کیس شما بیرون میاید حتماً این ترفند را خوانده و به فکر راه حل باشید

وقتی یک کامپیوتر روشن شده و برای بالا آمدن آماده میشود و یا هنگامی که کامپیوتر Reset میشود،  BIOS سیستم شما با عملکردی به نام POST به تست کردن سخت افزار سیستم میپردازد تا از درستی اتصال انواع Deviceها مطلع شود.
در این صورت اگر سیستم با مشکلی مواجه شود،  POST برای BIOS پیغام خطا میفرستد. این که به عنوان مثال کارت گرافیکی شما با مشکل مواجه شده است. این ها همان بوق ها هستند که باعث اطلاع شما از پیش آمدن مشکل میشوند. بنابراین بهتر است با اینگونه بوق ها اشنا بشویم تا در صورت هر گونه ایرادی، خودمان در صورت امکان رفع اشکال کنیم.
البته همانطور که گفتیم BIOSهای سیستم از سوی شرکت های مختلفی تولید میشوند. ما در اینجا به معرفی بوقهای اشکال مادربوردهای شرکت AMI: American Megatrends International و میپردازیم.

AMI Beep Codes
یک بوق: اشکال از DRAM میباشد. بنابراین مشکلی در حافظه سیستم به وجود آمده است.
دو بوق: حافظه فاقد تعادل است. تساوی گردش در حافظه به درستی کار نمیکند.
سه بوق: 64 کیلوبایت مورد نیاز برای شروع و راه اندازی سیستم در دسترس نیست که به RAM سیستم بر میگردد.
چهار بوق: تایمر سیستم شما با مشکل مواجه شده است که مانع از درستی همزمان عملکرد Motherboard میشود.
پنج بوق: CPU با مشکل مواجه است.
شش بوق: Controller ورودی A20/Keyboard با مشکل مواجه است IC کنترل کننده کیبورد با مشکل مواجه شده است و مانع از ورود A20 برای سوییچ کردن پردازنده میشود.
هفت بوق: حافظه مجازی Virtual با مشکل مواجه است.
هشت بوق: حافظه کارت ویدئو مشکل دارد . BIOS  نمیتواند بر روی فریم های بافر کارت ویدئو بنویسد.
نه بوق: ROM شما مشکل دارد، چیپ BIOS ROM روی Motherboard دچار خطا است.
ده بوق: CMOS مشکل دارد. ایرادی در Motherboard مانع از فعل و انفعال با CMOS میشود.
یازده بوق: Cache در Level 2 حافظه دچار مشکل شده است.
یک بوق بلند و دو بوق کوتاه: سیستم ویدئویی دچار مشکل شده است.
یک بوق بلند سه بوق کوتاه: ایرادی همانند مشکل در سه بوق.
یک بوق بلند هشت بوق کوتاه: عملگر تست کننده خطا دارد.
بوق مداوم: اشکال از RAM یا از ویدئو

http://www.persianfardad.com/content/view/1465/1/

www.pcdoc.blogsky.com

Bad Sector چیست ؟

Bad Sector پدیده ای است که به دو صورت ممکن است ایجاد شود و در هر دو صورت فضایی از Hard تخریب می شود و اطلاعات موجود در آن قسمت از دست می روند و دیگر هیچگاه نمی توان از آن قسمت ها استفاده نمود.

یک نوع آن Bad Sector نرم افزاری و یک نوع آن Bad Sector سخت افزاری است. نوع اول را معمولا ویروس ها ایجاد می کنند و قابل درمان است. اساس کار بر تخریب Hard نیست بلکه بخشی از آن را Block یا غیر قابل دسترس می کنند که در این نوع می توان با استفاده از بعضی نرم افزارها (نه آنتی ویروس ها) مشکل را تا حدی برطرف نمود. ویروسی که باعث این پدیده می شود در صورتی که هرچه زودتر نابود نشود می تواند Cluster های بیشتری را مورد حمله قرار دهد.

نوع دوم که سخت افزاری است و هیچ راهی برای تعمیر و درمان آن نیست در اثر ضربات ناگهانی به Hard ایجاد می شود. حتی اگر Case کامپیوتر را که Hard روی آن نصب است با ضربه به زمین بگذاریم ممکن است ایجاد Bad Sector کند.

از آنجا که قطعات اصلی یک Hard شامل Board اصلی ، Head و Cluster ها می باشد باید بسیار مواظب بود چرا که فقط Board آن که شامل مدارهای الکتریکی می شود قابل تعویض و تعمیر است و در صورتی که هر یک از سایر قسمت ها آسیب ببینند باید قید همه اطلاعاتی که در Hard خود دارید را بزنید.

http://www.persianfardad.com/content/view/1445/46/

www.pcdoc.blogsky.com