پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

مراقب باشید بابیلون(Babylon) جاسوس است

مگر می‌شود کامپیوتر داشته باشید و وارد اینترنت بشوید و یک دیکشنری همراهتان نباشد. کلید استارت را که بزنی یکی از آیکن هایی که خودنمایی میکند و خیلی وقت ها هم با اشاره کلید وسط موس خودش را ظاهر میکند نرم افزار بابیلون(Babylon) است.

یک نرم افزار با یک عالمه دیکشنری همه فن همه کاره. فقط کافی است این برنامه را با دیکشنری های مختلفی که در سایتش قرار داده است نصب کنید و حالا هر کلمه ای را به هر زبانی که می‌خواهید ترجمه کنید. اصلا سازندگان برنامه میگویند Babylon را فعال بگذار و با خیال راحت در اینترنت و در کامپیوترت گشت و گذار کن. از اینکه معنی کلمه ای را ندانی ترس نداشته باش. ما همه چیز را برای شما معنی میکنیم. جز جاسوسی، ما جاسوسی را معنی نمیکنیم بلکه عمل میکنیم.

صهیونیست ها از زمانی که اینترنت گسترش یافت و رایانه‌ها در گوشه اتاق همه خانه ها جاخوش کرد و آدم ها با آی دی ها و آی پی ها با هم ارتباط برقرار کردند به فکر کنترل جهان افتادند. آن ها فهمیدند تکنولوژی کار آن ها را برای تسلط بر جهان راحت کرده‌اند.شاید برای همین است که صهیونیست‌ها از طرفداران پروپا قرص شرکت های نرم افزاری هستند.

Babylon یکی از همان برنامه‌هاست. یکی از برنامه هایی که صهیونیست ها عاشقش هستند. اصلا این برنامه را ساخته اند تا همه دنیا از آن به خوبی استفاده کنند. بخصوص کشورهای عربی و آسیاسی. بخصوص جوانان همین کشور خودمان.

ادامه مطلب ...

زبان برنامه نویسی PHP

● Php چیست؟

۱) در سال ۱۹۹۴،Php ایجاد شدResmos lad forod ایجاد کننده اولیه آن بوده است. ولی در طی زمان این برنامه توسط سایر متخصصین و برنامه نویسان تکمیل گردیده و به تفکر کنونی آن درآمده است تا کنون چهار بار به صورت اساسی باز نویسی شده است در دی ماه سال ۱۳۸۰ حدود ۵ میلیون مورد استفاده متفاوت قرار گرفته و در حال حاضر نیترانی تعداد به سرعت در حال افزایش است تعداد موارد استفاده کنونی آن را می توانیم از سایت www.Php.net مشاهده نمائید.

Php برنامه ای است که محتوی آن باز نمود(open source) و استفاده کنندگان از آن می توانند نحوه کارکرد و متن برنامه را مشاهده نمود و یا تغییراتی به دلخواه انجام دهند.

Php ابتدا به معنای صفحه اصلی شخصی(personal home page) ولی اکنون با اعمال تغییراتی که جهت هماهنگی با GNU انجام پذیرفته است به معنب پردازنده فوق العاده می باشد. در مقایسه با محصولات مذکورPhp دارای قابلیت های ویژه است:

۲) قابلیتهای Php:

بزرگترین رقبای PhP در حال حاضر(GSP) jara sever pageو(ASP) و Perl FusionMicnosoft Acdive Sevver می باشد.

۳) کارایی بسیار بالا:

Php بسیار کار است به نحوی با استفاده از یک سرور ارزان قیمت می توانید روزانه به میلیون ها مراجعه کننده خدمت ارائه کنید با استفاده از ملاکهای ارائه شده توسط zend technolgies ارائه شده(www.zend.com) به لحاظ کاراییPhp رقبای خود را بسایر با ۷ پشت سر گذاشته است.

ادامه مطلب ...

فشرده سازی چگونه انجام می شود

شما می توانید یک ویدئوی دیجیتال را به صورت یکسری از تصاویر در نظر بگیرید . مانند یک کتاب نقاشی متحرک ، تصاویر در یک توالی سریع نشان داده می شوند تا تصور یک انیمیشن صورت گیرد . اگر تصویری دارید که ۲۴۰*۳۲۰ پیکسل دارد و در حالت ۳۲ بیتی می باشد ، اندازه این تصویر ۳۰۰KB خواهد بود زیرا : (((۳۲۰*۲۴۰)*۳۲bit/۸bit)byte/۱۰۲۴byte)=۳۲۰KBتصور کنید که اگر ویدیوی دیجیتال دارید که با نرخ ۲۴ فریم بر هر واحد ثانیه اجرا می شود و ۵ ثانیه از آن شامل ۱۲۰=۲۴*۵ تصویر می شود . لذا اندازه آن KB ۳۶۰۰۰=۱۲۰*۳۰۰ یا تقریبا ۳۵MB می شود . همه این حجم مربوط به پنج ثانیه از ویدیویی ربع صفحه ای می باشد ! .رمز کار ویدیوی دیجیتال این است که هر تصویر را فشرده می سازد تا این اندازه فایل را پایین بیاورد . همچنین تصاویر متوالی را فشرده می سازد تا معین کند آیا نیاز به ذخیره همه داده ها برای تصویر می باشد یا خیر . اگر یک تصویر ۹۰% با تصویر قبلی یکسان باشد ، تنها ۱۰% که در آن اختلاف وجود دارد مورد نیاز می باشد .

این نوع از فشرده سازی را فشرده سازی وابسته به زمان (Temporal) یا فشرده سازی تغییر اختلاف نامیده می شود . این تکنیک به جای خود تصاویر ، تغییرات میان تصاویر را ضبط می کند . این شیوه برای بعضی موارد خوب عمل می کندهمانند زمانی که تصویر سر یک انسان در حال صحبت با پس زمینه ایستا دارد . اما این شیوه در حالتی که یک تصویر مدام در حال جابه جایی و تغییر می باشد ، مناسب نیست .فشرده سازی به مکان تکنیکی وابسته است که به خود تصاویر نگاه می کند . این روش سعی در تشخیص جریان رنگ ها دارد . به عنوان نمونه ، این تکنیک یک تصویر را از چپ به راست اسکن می کند و سطر هایی از پیکسل هایی را که رنگ یکسانی دارند به عنوان یک قطعه منفرد از داده تشخیص می دهد .

بنابراین ، تصویری که یک رنگ پس زمینه سفید یکدست دارد ، با به کار گیری این الگوریتم به خوبی فشرده می شود .

ادامه مطلب ...

ویندوز ۸

شرکت مایکروسافت که یکی از بزرگترین شرکت‌های موجود در زمینه نرم‌افزار و سخت‌افزارهای کامپیوتری است پس از ارائه Windows XP و موفقیت در اجرای آن پروژه، اقدام به عرضه ویندوز Vista نمود که البته در اجرا و سرویس‌دهی آن با مشکلات کیفی بسیاری مواجه گشت. این شرکت پس از شکست در پروژه Vista با ارائه ویندوز ۷ که از لحاظ سیستمی و گرافیکی بسیار بهتر از Vista عمل نمود مجددا نبض بازارهای جهانی را در اختیار گرفت.

ویندوز Vista به سرعت جای خود را به ویندوز ۷ داد و این نرم‌افزار توانست بسیاری از حفره‌های ویندوز Vista را پوشانده و عملکرد قابل قبولی داشته باشد. اتفاق جالبی که در این اواخر در این شرکت بزرگ افتاده است این است که با وجود اینکه ویندوز ۷ کار خود را در بازار جهانی به تازگی شروع کرده است با این حال پروژه جدیدی به نام ویندوز ۸ بر سر زبان‌ها افتاده است، البته خالی از لطف نیست بدانیم که این پروژه قرار است در سال ۲۰۱۲ عرضه گردد. مطلبی که قرار است به آن بپردازیم این است که با وجود این که شرکت مایکروسافت تمام سعی خود را بر سری ماندن این پروژه دارد، یکسری اطلاعات جالب موجود است که آنها را بیان خواهیم کرد.

۸ موردی که نیاز است درباره ویندوز ۸ بدانیم

ما مطالبی را که قبلا در مورد ویندوز ۸ می دانستیم را جمع‌آوری کرده و به این نتیجه رسیدیم که تعجبی ندارد که شرکت مایکروسافت از مدتی قبل بر روی ویندوز ۸ کار می‌کرده است. البته این پروژه ابتدا یک طرح کلی بوده که در همین بهار تبدیل به بحث‌های عمیق‌تر و جدی‌تری شده است. اوایل ماه اکتبر تیم Windows از شرکت مایکروسافت سناریوهای کلیدی را در این مورد به پایان رسانده است. البته این تصمیم‌گیری به خاطر نارضایتی از ویندوز ۷ نیست؛ بلکه همیشه شرکت مایکروسافت به محض این که برایش مشخص شود که چیزی قرار است محصولش را تبدیل به نسخه غیرپیشرفته کند، شروع به نقشه کشیدن درباره نسخه جدیدتر و کامل‌تر می‌کند.

از این مرحله به بعد هیچگونه اطلاعات رسمی‌ای وجود ندارد و تا یک سال یا بیشتر هم وجود نخواهد داشت. ولی چیزهایی وجود دارند که ما می‌دانیم.

بهتر است این ۸ مورد را بیان و بررسی کنیم:

۱) تاریخ انتشار ویندوز ۸ اواخر سال ۲۰۱۱ یا اوایل ۲۰۱۲ است.

این تاریخ ۲ الی ۳ سال بعد از ارائه ویندوز ۷ است؛ بدون در نظر گرفتن اشتباه Vista از طرف شرکت مایکروسافت، این زمان در مورد انتشار Windowsها زمان معمولی است و این با تاریخ ۲۰۱۲ جور در می‌آید. البته این تا زمانی است که Steven Sinofsky ، رئیس تیم Windows می‌گوید که نمی‌خواهد زیر قولش بزند و پروژه ویندوز ۸ را زودتر از موعد آن فاش کند، احتمالا مایکروسافت تاریخ دیرتری اعلام خواهد کرد و زودتر محصول خود را تحویل بازار می‌دهد.

ادامه مطلب ...

تفاوت http با https در امنیت اطلاعات

مهمترین تفاوت میان http با https امنیت و حفظ اطلاعات مربوط به شماست.
HTTP
مخفف شده HyperText Transport Protocol است که به زبان ساده یک پروتکل (یک زبان) جهت رد و بدل اطلاعات میان سرور و کاربر است.
لغت S است که تفاوت میان HTTP و HTTPS را ایجاد می کند. لغت S مخفف کلمه Secure به معنی امن است.
در موقع ورود به وب سایت‌ها، به طور معمول عبارت //:http در جلوی آدرس سایت ظاهر می‌شود. این بدین معناست که شما در حال بررسی سایت با استفاده از زبان معمول غیر امن هستید.
به زبان دیگر یعنی ممکن است شخص سومی (در اینجا شخص هر چیزی معنی می‌دهد، مانند برنامه کامپیوتری - هکر - …) در حال ثبت اطلاعات ارسال رد و بدل شده شما با وب سایتی که در آن حضور دارید، باشد.
در صورت پر کردن فرمی در وب سایت، شخصی ممکن است به اطلاعات وارد شده بوسیله شما دسترسی پیدا کند. به این دلیل است که هرگز نباید اطلاعات کارت‌های اعتباری اینترنتی خود را از پروتکل //:http در سایت وارد کنید.
اما در صورت شروع شدن نام وب سایت با //: https، این بدین معناست که کامپیوتر شما در حال رد و بدل کردن اطلاعات با سایت با زبانی است که شخص دیگری قادر به استفاده از آن نیست.
در اینجا چند نکته قابل تامل است:
1) در //:https اطلاعات ابتدا به کد تبدیل شده و به سرور ارسال می‌گردد. سپس این کد در سرور رمز گشایی شده و به زبان قابل فهم بر می‌گردد. این کار مقداری زمان بر بوده و بنابراین سرعت //:https از سرعت //:http کمتر است.
2)
تعداد از شرکت‌های امنیتی مانند Verisign و Goddady این سرویس را ارائه می‌دهند که جهت تبدیل اطلاعات سروری که شما به آن متصل شده‌اید به این سرور ها مراجعه می‌کند.
3)
بعد از وارد شدن با پروتکل //:https، اطلاعاتی در رابطه با امنیت اعمال شده در سایت و گروه ارائه دهنده این امنیت نمایش داده می‌شود. این اطلاعات معمولا ( در اکثر مرورگر ها ) بصورت قفلی در پایین صفحه موجود بوده و بعد ازکلیک بر روی آن این اطلاعات را مشاهده خواهید کرد.
4)
در هنگام ورود به این سایت‌ها حتما به اطلاعات امنیتی توجه کنید. ممکن است امنیت در کار نبوده و همه اینها با برنامه نویسی ساده‌ای برای شما نمایش داده شود.
5)
جهت داشتن //:https هزینه ای ماهانه باید پرداخت گردد که بر اساس سرعت آن (۱۲۸kb یا ۲۶۵kb یا …) متفاوت است. هر چه سرعت بیشتر، صاحب سرور باید هزینه بیشتری پرداخت کند.
6)
پروتکل //:https معمولاً برای بانک‌ها، ایجاد حساب کاربری و ورودکاربری به پورتال‌ها - سرویس دهنده‌ها پیغام الکترونیکی - ..، خریداینترنتی و فروشگاه‌های اینترنتی، ورود به صفحات با اطلاعات سری و مهم وغیره استفاده می‌شود.

ادامه مطلب ...

آشنایی با UML2

مقدمه

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که چه تغییر مهمی در UML رخ داده است که پس از UML 2.0، UML 1.5 عرضه شد؟ آیا اضافه شدن دیاگرام‌های جدید (مثل Timing Diagram) یا بهبود دیاگرام‌های موجود (مانند افزودن امکانات بیشتر به Sequence Diagram ) موجب این ارتقاء قابل توجه شده است؟ حقیقت این است که آنچه که موجب این ارتقاء‌ نسخه قابل توجه از 1 به 2 شده است، فراتر از این جزئیات است. آنچه که تولید مدل‌گرا (Model Driven Development) نامیده می‌شود، که بر پایه سطح تجرد بالاتر و استفادة بیشتری از تولید خودکار کد نسبت به روش‌های سنتی قرار دارد، اثر قابل توجه خود در بهبود کیفیت نرم‌افزار و بهره‌وری تولید نشان داده است. از آنجاییکه نقش زبان مدل‌سازی برای موفقیت MDD بسیار مهم است، یک تجدید نظر عمده در زبان استاندارد UML انجام شده است که منجر به عرضه UML 2.0 گردیده است. درعین حال که چندین قابلیت جدید مدل‌سازی اضافه شده استمانند قابلیت بیان دقیق‌‌تر معماری نرم‌افزار - خصوصیت غالب این بازبینی عمده، زیاد کرد دقچت قابلیت تعریف زبان است که سطح بالاتری از خودکارسازی را فراهم می‌کند. در ادامه شرح خواهیم داد که UML2.0 چگونه به این موارد دست یافته است و سایر جنبه‌های مهم آنرا نیز بیان خواهیم کرد. همان‌گونه که می‌دانید UML بوسیله تولیدکنندگان بزرگ ابزارهای مدل‌سازی پذیرفته و پشتیبانی می‌شود، و بصورت یک بخش ضروری از دانش مهندسی نرم‌افزار در‌آمده است و در دانشگاه‌ها نیز تدریس می‌شود. همچنین نقش مهمی در مدل‌سازی نرم‌افزارهای پیچیده ایفا می‌کند. اما با وجود همه این مزایا همچنان مقاومت‌هایی در برابر استفاده از UML وجود دارد. دلایل زیادی برای این وضعیت وجود دارد، لکن یکی از مهمترین آنها این است که مدل‌های نرم‌افزار ممکن است در بعضی موارد بسیار نادقیق باشند و ارزش کاربردی هر مدلی با میزان دقت و صحت آن تناسب مستقیم دارد. چنانچه شما نتوانید به یک مدل از یک سیستم‌ نرم‌افزار اعتماد کنید، بدتر از حالتی است که مدلی وجود نداشته باشد، زیرا ممکن است منجر به تصمیم‌گیری غلط شما شود. بنابراین بهترین راه‌حل افزایش ارزش مدل‌های نرم‌افزاری کم کردن فاصلة میان آنها و سیستمی است که آنرا مدل‌ کرده‌اند. جالب است بدانید - همانطور که در ادامه بیان خواهیم کرد- در مهندسی نرم‌افزار بیش از سایر رشته‌های مهندسی این کاهش فاصله امکان‌پذیر است.

دانلود مقاله

XSLT چیست ؟

ضرورت استفاده از XSLT و تبدیل یک سنداز فرمتی به فرمت دیگر از کلمات eXtensible Stylesheet Language :Transformation اقتباس و زبانی برای تبدیل یک سند XML به نوع دیگر است . تکنولوژی فوق توسط کنسرسیوم وب با هدف اولیه تبدیل یک سند XML به نوع دیگر، طراحی شده است . XSLT ، دارای قابلیت های بمراتب بیشتری بمنظور تبدیل یک سند XML به HTML و سایر فرمت های مبتنی بر متن است . بدین ترتیب می توان تعریف کامل تری در رابطه با تکنولوژی فوق را بصورت زیر ارائه داد :

تعریف XSLT

XSLT، زبانی بمنظور تبدیل ساختار یک سند XMLاست .

 

جرا سندهای XML نیازمند تبدیل می باشند ؟

XML ، روشی ساده و استاندارد بمنظور مبادله داده های ساختیافته بین برنامه های متفاوت کامپیوتر است . بخشی از موفقیت XML جهت نیل به خواسته فوق ، به نحوه نوشتن و خواندن این نوع فایل ها بر می گردد . با استفاده از یک ادیتور متنی می توان بسادگی و بسرعت اقدام به نوشتن یک سند XML ،خواندن و اعمال تغییرات در آنان نمود. فراموش نکنیم که مهمترین هدف XML ، ارتباط بین سیتستم های متفاوت نرم افزاری بوده و در این راستا به دو نیاز حیاتی بخوبی جواب داده است :
تفکیک داده از نمایش ( ارائه ) . نیاز به تفکیک اطلاعات از جزئیات نمایش بر روی یک دستگاه خاص همواره مورد نظر طراحان و پیاده کنندگان بوده است . خواسته فوق ، بموازات رشد دستگاههای مبتنی بر اینترنت به یک ضرورت حیاتی تبدیل شده است . سازمان ها و موسسات ارائه دهنده اطلاعات باارزش ، تمایل به عرضه اطلاعات خود بر روی مرورگرهای وب و سایر دستگاهها نظیر تلویزیون و یا تلفن های مبتنی بر WAP را دارند . بدین ترتیب دامنه استفاده از اطلاعات صرفا" به مرورگرهای وب محدوده نبوده و دستگاههای متفاوت مبتنی بر تکنولوژی اینترنت را شامل می گردد .
ارسال داده بین برنامه ها . ارسال اطلاعات از سازمانی به سازمان دیگر بدون در گیر شدن در جزئیات ، همواره از آرزوهای بزرگ طراحان و پیاده کنندگان سیستم های نرم افزاری بوده است .
دو خواسته فوق هیچگونه تعارضی با یکدیگر ندارند ، مثلا" یک لیست قیمت کالا را می توان بر روی صفحه ، نمایش و در همان زمان از آن بعنوان ورودی در سایر برنامه ها استفاده کرد . یکی دیگر از مزایای اساسی XML ، یکپارچگی بین دنیای سندها و داده ها است . بدین ترتیب می توان از یک روش خاص بمنظور عرضه ساختار داده ها ( صرفنظر از اینکه اطلاعات توسط انسان و یا ماشین استفاده می گردد) ، بهره گرفت . صرفنظر از اینکه داده های XML سرانجام توسط انسان و یا یک برنامه نرم افزاری دیگر استفاده می گردند ، به این نکته مهم می بایست اشاره گردد که بندرت داده ها به همان صورت که دریافت می گردند، استفاده خواهند شد. در این راستا لازم است که داده ها در ابتدا به یک فرمت دیگر تبدیل گردند . تبدیل XML به Html ، متداولترین کاربرد استفاده از XSLT است . پس از تبدیل داده ها به فرمت Html ، امکان نمایش آنها در هر مرورگری فراهم خواهد شد . بنابراین جایگاه "تبدیل " در رابطه با ارائه و نمایش داده ها ، به تغییر فرمت سندهای XML به سایر فرمت های متداول نظیر Html برمی گردد .XSLT در این رابطه بخوبی پاسخگو بوده و با استفاده از قوانین موجود قادر به تبدیل نوع یک سند به نوع دیگر با توجه به نیازهای مربوطه خواهد بود

 . ادامه مطلب ...

تفاوت UTF8 با UTF16

« استاند‌ارد یونى‌کد » ‌استاند‌ارد جهانى‌ کدگذ‌ار‌ى‌ نویسه‌‌هاست‌ که‌ بر‌ا‌ى‌ ‌ار‌ائه‌‌ى‌ متون‌ بر‌ا‌ى‌ پرد‌ازش‌ کامپیوتر‌ى‌ به‌کار مى‌رود. ‌این‌ ‌استاند‌ارد با ویر‌ایش‌ دوم‌ ‌استاند‌ارد بین‌‌المللى ISO/IEC1:2000-10646 کاملاً سازگار ‌است‌ و ‌همان‌ نویسه‌‌ها و کد‌ها‌ى ‌ ISO/IEC10646 ر‌ا د‌ارد. ‌استاند‌ارد یونى‌کد ‌اطلا‌عات‌ بیشتر‌ى‌ نیز در مورد نویسه‌‌ها و کاربرد‌هایشان‌ فر‌ا‌هم‌ کرده‌ ‌است‌، پس‌ در و‌اقع‌ ‌هر پیاده‌ساز‌ى‌ سازگار با یونى‌کد، با ISO/IEC10646 نیز سازگار ‌است‌ .
یونى‌کد ‌امکان‌ کدگذ‌ار‌ى‌ ‌همه‌‌ى‌ نویسه‌‌ها‌ى‌ مورد ‌استفاده‌ در نوشتن‌ زبان‌‌ها‌ى‌ دنیا ر‌ا فر‌ا‌هم‌ مى‌سازد. ‌این‌ ‌استاند‌ارد ‌از کدگذ‌ار‌ى‌ ۱۶بیتى‌‌ا‌ى‌ ‌استفاده‌ مى‌کند که‌ بر‌ا‌ى‌ بیش‌ ‌از ۰۰۰'۶۵ نویسه‌ جا فر‌ا‌هم‌ مى‌کند. ‌اگر چه‌ ۰۰۰'۶۵ نویسه‌ بر‌ا‌ى‌ کدگذ‌ار‌ى‌ ‌اکثر نویسه‌‌هایى‌ که‌ در زبان‌‌ها‌ى‌ مهم‌ دنیا ‌استفاده‌ مى‌شود کافى‌ ‌است‌، یونى‌کد و ISO10646 شیوه‌‌ى‌ گسترشى‌ به‌نام‌ UTF-16 فر‌ا‌هم‌ کرده‌‌اند که‌ ‌امکان‌ ‌اضافه‌ کردن‌ حدود یک‌ میلیون‌ نویسه‌‌ى‌ دیگر ر‌ا نیز مى‌د‌هد. ‌این‌ د‌امنه‌ بر‌ا‌ى‌ کلیه‌‌ى‌ نویسه‌‌ها‌ى‌ ‌عالم‌، ‌از جمله‌ پوشش‌ کامل‌ ‌همه‌‌ى‌ خط‌‌ها‌ى‌ باستانى‌ نیز کافى‌ ‌است‌ .
یونى‌کد بر‌ا‌ى‌ کلیه‌‌ها‌ى‌ نویسه‌‌ها‌ى‌ مورد ‌استفاده‌ در زبان‌‌ها‌ى‌ ‌عمده‌‌ى‌ دنیا کد تعیین‌ کرده‌ ‌است‌. به‌‌علت‌ فر‌اخ‌ بودن‌ فضا‌ى‌ تخصیص‌ نویسه‌، ‌این‌ ‌استاند‌ارد بسیار‌ى‌ ‌از نماد‌ها‌ى‌ لازم‌ بر‌ا‌ى‌ حروفچینى‌ با کیفیت‌ بالا ر‌ا نیز در بر گرفته‌ ‌است‌. ‌از خط‌‌ها‌ى‌ مورد پشتیبانى‌ ‌این‌ ‌استاند‌ارد مى‌تو‌ان‌ به‌ لاتین‌ (در بر گیرنده‌‌ى‌ ‌اکثر زبان‌‌ها‌ى‌ ‌اروپایى‌ ) ، سیریلیک‌ (روسى‌، صربى‌، )، یونانى‌، ‌عربى‌ (شامل‌ ‌عربى‌، فارسى‌، ‌اردو، کرد‌ى‌، ) ، ‌عبر‌ى‌، ‌هند‌ى‌، ‌ارمنى‌، ‌آسور‌ى‌، چینى‌، کاتاکانا و ‌هیر‌اگانا (ژ‌اپنى‌ ) ، و ‌هانگول‌ (کره‌‌ا‌ى‌) ‌اشاره‌ کرد.
به‌‌علاوه‌، تعد‌اد زیاد‌ى‌ نماد ریاضى‌ و فنى‌، ‌علائم‌ نقطه‌گذ‌ار‌ى‌، پیکان‌، و ‌علامت‌‌ها‌ى‌ متفرقه‌ در ‌این‌ ‌استاند‌ارد وجود د‌ارد. ‌این‌ ‌استاند‌ارد بر‌ا‌ى‌ ‌علامت‌‌ها‌ى‌ ترکیب‌شونده‌ یا ‌ا‌عر‌اب‌‌ها نیز کد‌هایى‌ در نظر گرفته‌ ‌است‌ که‌ ‌از جمله‌‌ى‌ ‌آن‌‌ها ‌علامت‌‌هایى‌ چون‌ «˜» ‌هستند که‌ در ترکیب‌ با حروف‌ پایه‌، حروف‌ تغییرلحن‌یافته‌‌ا‌ى‌ چون «ñ» ‌ر‌ا مى‌سازند. ‌آخرین‌ نسخه‌‌ى‌ یونى‌کد، در مجمو‌ع‌، ۱۹۴'۴۹ نویسه‌ د‌ارد. به‌‌علاوه‌، ۴۰۰'۶ کد نیز بر‌ا‌ى‌ مصرف‌ خصوصى‌ در نظر گرفته‌ شده‌ ‌است‌ که‌ برنامه‌نویسان‌ مى‌تو‌انند ‌از ‌آن‌‌ها بر‌ا‌ى‌ نویسه‌‌ها و نماد‌ها‌ى‌ خودشان‌ ‌استفاده‌ کنند .

به‌طور کلى‌، ‌اصول‌ یونى‌کد به‌ شرح‌ زیرند :
نویسه‌‌ها‌ى‌ شانزده‌بیتى‌
ترتیب‌ مفهومى‌ (در مقابل‌ دید‌ار‌ى‌ )
کار‌ایى‌
یکى‌ساز‌ى‌ (‌اختصاص‌ یک‌ کد به‌ نویسه‌‌ها‌ى‌ مشترک‌ در چند زبان‌ مختلف‌ )
نویسه‌، نه‌ شکل‌ (یک‌ «‌ع‌»، و نه‌ چهارتا : « ﻋ»، «ﻌ»، «ﻊ»، «ﻉ »)
ترکیب‌ پویا

ادامه مطلب ...

کامپایلرها ( Compilers ) چه هستن؟

اگر تا به حال برنامه نویسی کرده باشید شاید به این فکر کرده باشید که نشانه ها و اصطلاحات و کلماتی که شما در برنامه استفاده نموده اید چگونه مورد فهم سیستم عامل و یا نرم افزار نهایی و یا کلا سیستم قرار می گیرد ؟

اگر بپذیرید که کامپیوتر تنها قادر به درک مفهوم سیگنال های پذیرش و عدم پذیرش و یا همان سیگنال ها و اعداد صفر و یک است می توانید راحت تر به جواب برسید درواقع سیستم کامپیوتر شامل مدارهایی است که این مدارها فقط به دو سیگنال صفر و یک و یا فعال و غیر فعال و یا روشن و خاموش حساس است و به هیچ وجه قادر به درک الفاظ و زبان طبیعی نمی باشد و حتی از کاری که قرار است انجام بدهد نیز خبر ندارد و مدارهای الکتریکی بر اساس کدهایی که در حافظه قرار می گیرد ( کلمات حافظه ) و در نهایت پردازش هایی که توسط پردازنده در واحد کنترل و ALU بر روی آن ها صورت می دهد اعمالی انجام می شود . اما ان چه که در این جا مورد توجه است همان شکل گیری صفر و یک ها در نتیجه یک برنامه به زبان فرضا C# می باشد . این کاری است که کامپایلرها انجام می دهند .

مکانیسم کلی کار کامپایلرها به این صورت است که برنامه مبدا را خوانده و یک شکل میانی از آن ایجاد نموده و سرانجام آن را به زبان دیگری مانند اسمبلی تبدیل می کند و زبان اسمبلی نیز از شکل میانی برنامه شکل قابل فهم سیستم و یا همان صفر و یک ها را ایجاد و آن ها را در قالب Memory Word برای سیستم و سخت افزار مهیا می نماید . لذا تبدیل شکل ابتدایی برنامه مقصد به یک شکل اجرایی سیستمی از وظایف کامپایلر ها می باشد . البته باید توجه کنیم که کامپایلرها بر اساس قواعد و گرامر زبان مبدا اقدام به تولید زبان مقصد می نمایند

کامپایلر نویسان برای سهولت در طراحی ، اجزای کامپایلر را به بخش های زیر تقسیم بندی می کنند که هر یک عملی را انجام می دهد :

الف) تحلیل گر لغوی ( Lexer ) : در واقع طولانی ترین پروسه را انجام می دهد ، با زبان مبدا مستثقیما در تعامل بوده و مستقل از زبان مقصد می باشد . تحلیل گر لغوی با خواندن زبان ورودی ان را به مجموعه ای از نشانه های قابل فهم برای تجزیه کننده تقسیم بندی می کند . میدانیم که جملات یک زبان از رشته هایی از نشانه ها تشکیل شده است و دنباله ای از این کاراکترهای ورودی که یک نشانه را تشکیل می دهند یک لغت ( Lexeme ) نامیده می شوند .

ادامه مطلب ...

مفاهیم و اصطلاحات دنیای جستجو و موتورهای جستجوگر

قبل از شروع گفتگو درباره هر موضوعی نیاز به آن است که مفاهیم اولیه و اصطلاحات رایج در آن موضوع، بیان شود تا طرفین گفتگو راحت تر به منظور یکدیگر پی ببرند. برخی از مفاهیم و اصطلاحات حوزه SEO در این مقاله شــرح داده شده است.

▪ Spider, Crawler, Robot

نرم افزاری است که کار جمع آوری اطلاعات از صفحات سایتهای مختلف را بر عهده دارد.

▪ Directory

فهرست. نوعی از موتورهای جستجوگر که پایگاه داده آن توسط ویراستاران تکمیل می گردد. در آنها سایتها در گروههایی موضوعی دسته بندی می شوند.

▪ Keyword

بــه واژه ها ی مهم (کلیدی) هر صفحه گفته می شود. اما غالبا منظور کلماتی است که دوست داریم با آنها رتبه های مناسبی کسب کنیم.

▪ Keyword Density

چگالی کلمه، منظور تعداد دفعات تکرار واژه های کلیدی در مقایسه با سایر کلمات متن است.

▪ Keyword Staffing

تکرار یک کلمه به دفعات و پشت سر هم به منظور بالا بردن چگالی کلمه. این کار تقلب محسوب می شود.

▪ Tinny Text

نوشتن متن با اندازه های بسیار کوچک و ریز به گونه ای که کلمات بسیاری بدین ترتیب در یک خط قرار داده می شود و به سختی نیز در صفحه قابل رویت هستند. نوشتن مطالب به این صورت، تقلب محسوب است.

▪ Invisible Text

متن نامرئی. منظور استفاده از متن های همرنگ با پس زمینه صفحه است. متن هایی که از دید کاربران مخفی می ماند. به عنوان مثال اگر پس زمینه یک صفحه سیاه است، متن صفحه نیز با رنگ سیاه نوشته می شود تا دیده نشود . این نوع متن ها از مصادیق تقلب می باشند.

ادامه مطلب ...