پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

راهنمای جستجوی گوگل

در این بخش ما برای راهنمایی کاربران جهت جستجوی بهتر در محیط وب و از طریق موتور جستجوی گوگل پرسشهای متداولی که ممکن است در ذهن هر کاربری باشد مطرح و تا آنجا ممکن بوده است راهنمایی ساده و کامل با استفاده از امکانات گوگل ارائه شده است.

در این بخش شماری از پرسشهای رایج کاربران گوگل را خواهید خواند.

پرسشهای کلی

۱) چرا با این که من هنوز تنظیمهای دلخواه زبان را انجام نداده ام، گوگل به زبان بیگانه ای برایم نمایش داده می شود؟

۲) چگونه می توانم به صفحه ی انگلیسی سرآغاز گوگل بروم؟

۳) چگونه می توانم در جست وجوی خود درگوگل از کاراکترهای ویژه بهره گیرم؟

۴) گوگل به چند زبان عرضه خواهد شد؟

۵) چگونه می توانم ترجمه یا نگارش بهتری را به گوگل پیشنهاد دهم؟

۶) "گوگل" را چگونه باید تلفظ کرد؟

پرسشهای ویژه جستجو

۱) چگونه می توانم جستجوی خود رادر میان یافته ها تکرار و محدود کنم؟

۲) چگونه می توانم هنگامی که یک پرسش تازه را ارایه می کنم جستجوهای قبلی را حذف کنم ؟

۳) چگونه یافته های مربوط به هر پرسش فهرست می شود؟

ادامه مطلب ...

همراه با تکنولوژی نوین Podcast

واژه پادکست

پادکست جدیدترین تکنولوژی تولید و نشر محتوای صوتی در اینترنت است. به وسیله پادکست می‌توان صدای خود را در اینترنت منتشر کرد و می‌تواند یک رادیو آماتوری شخصی باشد.

واژه پادکست از طرف لغت‌نامه آمریکایی «آکسفورد» به عنوان واژه سال انتخاب شد. این لغت نامه پادکست را اینطور معرفی کرده است: «برنامه‌ای رادیویی که دیجیتالی ضبط شده و برای دانلود و قرار دادن در دستگاه‌های شخصی پخش صدا در اینترنت گذاشته می‌شود

در لغت نامه اینترنتی ویکی پدیا هم در توضیح کلمه پادکست اینطور آمده است:

پادکست یا پادپخش یکی از روش‌های انتشار پرونده بر روی اینترنت و نام عمومی نوعی برنامه‌ آوایی است که توسط کاربران معمولاً بر روی یک پخش کننده موسیقی دیجیتال و عموماً یک آی‌پاد به شکل یک فایل صوتی ساخته شده، با استفاده از اینترنت بر روی رایانه‌های خانگی و یا پخش‌کننده‌های دیجیتال پیاده می‌شود.

معادل فارسی پادکست

پادکست از ترکیب دو واژه (Brodcast و Ipod) تشکیل شده است. آی پاد نام پخش کننده موسیقی شرکت اپل است و برودکستینگ در زبان انگلیسی به معنای انتشار است. از جمله معادل های پیشنهاد شده برای پادکست در فارسی "پادپخش" است که ترکیب کلمات آی پاد و پخش به عنوان معادل کست است وترکیب یک لغت فارسی وانگلیسی است .واژه های وبلاگ صوتی، رادیو اینترنتی و رادیونت هم ازجمله لغات پیشنهادی برای معادل پادکست است که هنوز در مورد هیچکدام اجماع وجود ندارد.

پادکست چیست

ادامه مطلب ...

امکان‌سنجی ایجاد موتور جست‌وجوی بومی ‌در کشور

رضا تقی‌پور، وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات گفته است که در حوزه فرهنگ در دنیای مجازی جایگاهی در شان ملت ایران نداریم و بعلاوه ایجاد یک موتور جست‌وجوی بومی‌را از محورهای تعریف شده در برنامه پنجم توسعه مطرح کرده است. هر چند تاکنون همین وزارت خانه در حالی‌که دیگران جایگاه کشور را در این حوزه در انتهای رتبه‌ها عنوان می‌کردند بر جایگاه ممتاز کشورمان تاکید می‌ورزیدند، ولی ما فارغ از بحث اینکه کشورمان در حال حاضر در چه مقام و جایگاهی در بین کشورهای حوزه فرهنگ در دنیای مجازی قرار گرفته است صرفا به بررسی اینکه آیا ایجاد موتور جست‌وجوی بومی ‌در کشور امکانپذیر است یا اینکه ضرورتی به ایجاد جست‌وجوگر اینترنتی بومی‌داریم یا نه بسنده می‌نماییم.

برای پرداختن به موضوع موتور جست‌وجوی بومی‌، ارائه تعریف مفاهیم اینترنت، مفهوم وب جهانی (WWW)، موتور جست‌وجوگر اینترنتی و اجزا و الزامات ایجاد آن، دایرکتوری یا فهرست وب، دنیای مجازی، بومی‌سازی ضروری است.

در منابع علمی‌ برای مفاهیم و واژه‌های مذکور تعاریف متنوعی ارائه گردیده است که به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم:

اینترنت: عبارت است از یک شبکه جهانی که در آن شبکه‌ها و دستگاه‌ها با همدیگر در ارتباط می‌باشند و با اتصال به این شبکه عظیم می‌توانیم از اطلاعات ذخیره شده در دستگاه‌های دیگران استفاده نماییم یا اینکه به تبادل اطلاعات و پیام بپردازیم.

تعریف موتور جست‌وجو

موتور‌های جست‌وجو یا Search Engine ‌ها سایت‌هایی هستند که وظیفه آنها جمع‌آوری اطلاعات از سطح اینترنت و راهنمایی کاربران به سوی سایت‌های مورد نظر است. به این منظور آنها از یک نرم افزار مخصوص بنام روبوت یا عنکبوت استفاده می‌کنند. به این نرم‌افزار خزنده (Crawler) یا عنکبوت نیز گفته می‌شود و وظیفه آن پیمایش اینترنت و ارسال اطلاعات صفحات برای نرم‌افزار دیگری است که وظیفه‌اش طبقه‌بندی و مرتب‌سازی اطلاعات است.

ادامه مطلب ...

با طرز کار مانیتورهای کریستال مایع آشنا شوید

اگر از کاربران رایانه باشید، احتمالا اسمهایی از قبیل مانیتور فلت و LCD ها را شنیده اید. لغتهایی که امروزه به قدری باب شده اند که حتی کودکان ۵ و ۶ ساله هم که گاهی آنها را به زبان می آورند.

آیا صفحه های فلت ، LCDو پلاسمایی یکی هستند یا معانی جدایی دارند و ما از روی ناآگاهی آنها را به جای هم به کار می بریم؟واقعیت این است که اینها معانی متفاوتی هستند که برحسب اشتباه از آنها به صورت جایگزین استفاده می کیم. احتمالا هر روزه از وسایل متفاوتی استفاده می کنیم که شامل LCDها هستند.رایانه های لپ تاپ ، برخی مانتیورها، ساعتهای دیجیتالی ، اجاقهای مایکروویو، دستگاه پخش سی دی و دستگاه های الکترونیکی فراوان دیگر شامل LCD ها هستند. برای تشخیص LCD بودن یک صفحه کافی است ، برای چند ثانیه انگشت خود را روی آن صفحه قرار دهید و حرکت امواج را در ناحیه اطراف دستتان مشاهده کنید.البته این کار به هیچ عنوان توصیه نمی شود. چرا که در درازمدت به مانیتور شما آسیب می رساند. LCD یا Liquid Crystal Display به دلیل مزیت هایی از قبیل نازک بودن ، وضوح بیشتر و مصرف برق کمتر متداول شده اند.LCDها یا کریستال های مایع اولین بار در سال ۱۹۸۸از سوی یک گیاه شناس اتریشی به نام فردریک رینیتز کشف شد. او مشاهده کرد زمانی که یک ماده شبیه کلستریل را ذوب می کند، این مایع که در ابتدا تیره بوده و با بالا رفتن حرارت ، رنگ آن روشن می شود پس از خنک کردن ، مایع قبل از تبلور نهایی به رنگ آبی تبدیل می شود.از ساخت آزمایشی اولین LCDدر سال ۱۹۸۶، مدت ۱۸سال می گذرد. از آن هنگام سازندگان LCDها آن را به لحاظ تکنولوژیکی توسعه دادند و LCDها را از لحاظ تکنیکی به سطح بالایی رساندند و روند رو به رشد فناوری ساخت این وسیله همچنان رو به فزونی است.کریستال های مایع بسته به چگونگی تحریک و نحوه آرایش مولکول ها به گروه های مختلفی تقسیم می شوند. این نوع کریستال ها نسبت به تغییر دما و در بعضی موارد فشار واکنش نشان می دهند و جهت گیری مولکولها در آنها از الگوی خاصی پیروی می کند که اغلب یک منشا خارجی جهت دهنده دارد.

ادامه مطلب ...

اسپم‌ و راهکارهای مقابله با آن

ای نامۀ تو بدترین سرآغاز

بی آنتی­اسپم نامه کی کنم باز!

حتماً این بیت شعری برایتان آشناست و در این مایه از شاعر بزرگ آقای نظامی شعری شنیده یا خوانده‌اید، اما موضوع ما با آقای نظامی فرق دارد از زمان ایشان ( قرن ششم و هفتم هجری قمری ) تا زمان ما تا کنون نزدیک به نه قرن اختلاف زمان وجود دارد، این اختلاف زمان و تغییر و تحولات جوی و زمانه باعث شده است که انسان‌های عصر ما کمی با اکراه بیشتر نامه بنویسند، نامه بخواند، نامه نخوانند و نامه دریافت کنند.

حتماً می­دانید در آن زمان­ها جابجایی نامه یا از طریق چاپار یا همان پیک امروزی خودمان و یا از طریق پرندگانی چون کبوتر بوده است که در هر دو مورد با توجه به مسافت و طول مسیر مدت زمانی طول می‌کشید تا نامه از مبدأ به مقصد برسد، اما در عصری که ما در آن زندگی می­کنیم دیگر کمتر نامه­ای روی کاغذ نوشته می­شود و کمتر نامه­ای به اداره پست یا پیک تحویل می­شود تا در اسرع وقت به گیرنده تحویل شود.

این روزها همه چیز الکترونیکی شده، حتی دیگر پارچ آبی هم بر سر میز غذا دیده نمی­شود آب خنک یا از آبسردکن یخچال خارج می­شود یا از دستگاه­های آبسردکن و آبگرمکن که هر دو آنها هم الکترونیکی هستند. بلایی که بر سر نامه­ها نیز وارد شده کمتر از پارچ آب خنک نیست که بیشتر است. نامه­ها هم الکترونیکی شده، اما چرا گفتم «انسان­های عصر ما کمی با اکراه بیشتر نامه می­نویسند، نامه می‌خواند، نامه نمی­خوانند و یا نامه دریافت می­کنند» دلیلش روشن است اگر الآن قصد دارید به دوست خود که مشغول امدادرسانی به زلزله­زدگان هائیتی است نامه­ای ارسال کنید دو روش الکترونیکی وجود دارد، اول پای میز کامپیوتر می­نشینید و پس از اتصال به اینترنت وارد ایمیل خود می­شوید شروع به تایپ نامه می­کنید و در کمتر از چند دقیقه نامه را به دست دوستتان در هائیتی می­رسانید.

راه دوم کمی راحت­تر است گوشی موبایلتان را برمی­دارید و یک پیام کوتاه خودمانی می­نویسید و بعد آن را ارسال می­کنید، با صرفنظر از اینکه سیستم مخابرات ما ممکن است با سیستم مخابرات دوستتان تفاوت داشته باشد و پیام کوتاه شما به شماره او ارسال نشود حدوداً یک الی دو دقیقه طول می­کشد که پیام کوتاه شما به دست دوستتان برسد و او شما را از احوال مردم آواره شده هائیتی با خبر کند.

ادامه مطلب ...

ترفندهای آفیس 2007

عوض کردن فونت پیش فرض در اکسل 2007

اکسل 2007 به طور پیش فرض از فونت Calibri استفاده می کند . اگر شما برای ویرایش سندهای اکسل خود ، فونت خاصی را استفاده می کنید ، بهتر است که فونت پیش فرض و اندازه آن را طبق نیاز خود تغییر دهید . برای این کار ، ابتدا روی دکمه ی آفیس کلیک کرده و سپس گزینه ی Excel Options را انتخاب کنید . در پنجره باز شده ، از قسمت سمت چپ ، کاربرگ Popular را انتخاب کنید ( البته به طور پیش فرض ، پنجره تنظیمات روی این کاربرگ قرار دارد ) .
حال در سمت راست و در وسط صفحه ، به قسمت When creating new workbooks بروید . با استفاده از تنظیمات موجود در این قسمت ، به راحتی می توانید فونت پیش فرض و اندازه آن را تغییر دهید . بعد از کلیک روی گزینه ی OK ، پیامی ظاهر می شود ، مبنی بر اینکه برای اعمال تغییرات باید برنامه را از نو راه اندازی کنید .
از این به بعد هر گاه که یک سند اکسل جدید ایجاد می کنید ، خواهید دید که فونت سند ، همانی است که شما در تنظیمات انتخاب کرده بودید .

سنجاق زدن به اسناد ، برای در دسترس نگه داشتن آنها !

نزم افزارهای خانواده آفیس ، به طور پیش فرض تاریخچه ی اسنادی را که آنها را ویرایش کرده اید ، در لیست اسناد جدید یا Recent Documents نگهداری می کنند . همانگونه که می دانید ، اسناد جدیدی که آنها را ویرایش می کنید ، در ابتدای این لیست قرار می گیرند و به همین ترتیب اسناد قدیمی تر به انتهای لیست هدایت می شوند .
حتماً شما هم یک سری اسناد دارید که همیشه با آنها سر و کله می زنید و مشغول مطالعه و یا ویرایش آنها هستید و دوست دارید که این اسناد در دسترس شما باشند . با استفاده از قابلیت جدیدی که به نرم افزارهای آفیس 2007 اضافه شده است ، به راحتی می توانید اینگونه اسناد را در لیست تاریخچه ی فایل هایی که با آنها کار می کنید ، به طور ثابت نگه دارید .
برای این منظور کافی است که بر روی دکمه ی آفیس کلیک کرده و سپس از لیست تاریخچه ی اسناد ، سند مورد نظر را پیدا کرده و با کلیک بر روی نمادی که درست رو به روی نام سند و در سمت راست آن قرار دارد ، سند مورد نظر را به طور ثابت در لیست نگه دارید . با کلیک بر روی نماد مورد نظر ، رنگ آن سبز می شود .

ادامه مطلب ...

شبکه‌ای کارآمد با WRT320N LINKSYS

Access Point+ Gigabit Wired Switch+RouterLinksysدرN 320 WRT توانسته 3 دستگاه را در یک دستگاه به شما عرضه کند! N 320 WRT با برخورداری ازAccess Point خود به شما اجازه می‌دهد کلیه سیستم‌ها را به صورت بی سیم و با بهره‌گیری از استانداردهایa/b/g/n 11. 802 به یکدیگر متصل نمایید. همچنین این مدل با برخورداری از 4 پورتEthernet از نوعFull Duplex با سرعت 1000Mbps به شما امکان می‌دهد دستگاه‌هایی که از کابلEthernet برای ارتباط استفاده می‌کنند را هم در بستر شبکه بی‌سیم خود توسط N 320 WRT بین کاربران به اشتراک بگذارید. در پایان قابلیت مسیریابی این دستگاه به شما امکان می‌دهد که شبکه کابلی و شبکه بی‌سیم خود را به صورت یکپارچه مدیریت و کار مسیریابی را در هر دو به صورت یکجا توسط N 320 WRT به انجام برسانید.رادیوی نصب شده در N 320 WRT توانایی کار با هر دو استانداردan 11. 802 وbgn 11. 802 را دارد. همین جا لازم به ذکر است که اگر در شبکه خود از کارت شبکه n600 WMPیا دانگل n USB600 WUSBساخت Linksysاستفاده کنید می‌توانید از هر دوی این استانداردها بهره بگیرید.یکی از جالب‌ترین خصوصیات این مدل بهره‌گیری از آنتن‌های داخلی در آن است. N 320 WRTبا استفاده از سه آنتن قدرتمند داخلی خود به خوبی می‌تواند بسته‌های اطلاعات را در بستر شبکه بی‌سیم مدیریت کند. حداکثر توان خروجی این دستگاه 17 dBmاست.اینAPR ازLinksys از قابلیت‌های خوبی جهت امن کردن شبکه شما برخوردار است. شما توسط N 320 WRT می‌توانید روی حضور و حتی نحوه حضور کلیه کاربران در شبکه تصمیم‌گیری و اعمال مدیریت نمایید. همچنین این دستگاه با بهره‌گیری ازSPI Firewall و استانداردهای امنیتی چونWPA،WEP ، و 2WPA می‌تواند تا حد زیادی خیال شما از لحاظ امنیتی راحت کند. علاوه بر اینLinksys در این مدل استانداردWPS را هم پیش‌بینی کرده است. با وجود این استاندارد شما تنها با فشار یک کلید می‌توانید شبکه خود را امن کنید.همانطور که در بالا هم اشاره کردیم در قسمت پشتی این دستگاه 4 پورتGiga Ethernet با سرعت 10/100/ Mbps 1000 وجود دارد که به شما امکان اتصال 4 دستگاه با کابل Ethernet را به N 320 WRT داده است. با این وجود شما می‌توانید علاوه بر مدیریت دستگاه‌های بی سیم موجود در شبکه، دستگاه‌های کابلی را نیز توسط همین APRمدیریت نمایید. در کنار این 4 پورت یک پورتWAN هم دیده می شود که به عنوان نمونه می‌توانید از آن جهت به اشتراک‌گذاری اینترنت در شبکه خود بهره بگیرید.

ادامه مطلب ...

RUP چیست ؟

معماری و ساختار کلی RUP

فرایند انجام یک پروژه تعریف می‌کند که چه کسی، چه کاری را در چه هنگام و چگونه برای رسیدن به هدف (انجام پروژه) انجام می‌دهد. در مهندسی نرم‌افزار، هدف ساختن یک محصول نرم‌افزاری و یا بهبود یک نمونه‌ی موجود است. هدف از تعیین فرایند، تضمین کیفیت نرم‌افزار، برآورده شدن نیاز‌های کاربر و قابل تخمین بودن زمان و هزینه‌ی تولید می‌باشد. علاوه بر این، تعیین فرایند، روندی جهت تحویل مصنوعات دوران تولید نرم‌افزار به کارفرما و ناظر پروژه ارائه می‌دهد تا از این طریق اطمینان حاصل کنند که پروژه روند منطقی خود را طی می‌کند و نظارت درست بر انجام پروژه ممکن است و از سوی دیگر، معیاری برای ارزیابی پروژه انجام شده می‌باشد. تا کنون متدولوژی‌های مختلفی برای فرآیند تولید نرم‌افزار ارائه شده‌اند که یکی از مشهورترین آنها RUP است.
RUP
، متدولوژی ارائه شده توسط شرکت Rational ، پرکاربردترین فرآیند تولید و توسعه نرم افزاری در دنیای کنونی است و به عنوان یک استاندارد صنعتی بالفعل در دنیای IT پذیرفته شده است. به گزارش رویتر در سال 2001 میلادی بیش از ششصد هزار شرکت تولید کننده نرم افزار، از ابزارهای شرکت Rational استفاده می کرده‌اند که این تعداد کماکان هم در حال افزایش است. این متدولوژی، برای انواع پروژه‌های نرم‌افزاری در دامنه‌های مختلف ( مانند سیستم‌های اطلاعاتی، سیستم‌های صنعتی، سیستم‌های بلادرنگ، سیستم‌های تعبیه شده، ارتباطات راه دور، سیستم‌های نظامی و ...) و در اندازه‌های متفاوت، از پروژه‌های بسیار کوچک (یک نفر در یک هفته) تا پروژه‌های بسیار بزرگ (چند صد نفر تولید کننده با پراکندگی جغرافیایی)، کاربرد دارد.
مزیت بزرگ این متدولوژی، استفاده از روش تکرار در تولید و مدیریت تولید نرم‌افزار است که این امر، امکان تولید مبتنی بر کاهش ریسک و مواجه با مشکلات اصلی در ابتدای کار و در نتیجه احتمال موفقیت بیشتر را فراهم می‌کند. از محاسن دیگر این متدولوژی مبنا قرار دادن نرم‌افزار و تولید یک معماری پایدار در ابتدای کار است، که در نتیجه امکان کشف مشکلات عمده ساختاری، تست و مجتمع سازی ممتد را از ابتدای کار فراهم می‌کند. از دیگر مزایای این روش این است که افراد تیم همزمان با پیشرفت پروژه، مطالب جدیدی فرا می‌گیرند و کیفیت فرآیند تولید نیز به طور مرتب افزایش می‌یابد.
همانطور که در شکل بالا مشاهده می‌شود، RUP دارای دو بعد است:
1.
محور افقی نشان دهنده‌ی زمان است و با پیشرفت خود جنبه‌های چرخه‌ی حیات فرآیند و فازهای RUP را نشان می‌دهد.
2.
محور عمودی نمایانگر دیسیپلین‌های RUP است که فعالیت‌ها را با استفاده از ماهیتشان به صورت منطقی دسته‌بندی می‌کند.

ادامه مطلب ...

آموزش نصب ویندوز 7

درحالی که هنوز ویندوز ویستا جای خود را به درستی در بین مردم باز نکرده و هنوز مدت زیادی از ارائه سرویس پک 1 آن نمی گذرد ، شرکت مایکروسافت در اقدامی عجولانه ، به معرفی و ارائه ویندوز 7 پرداخت . هنوز دلیل این اقدام مایکروسافت به درستی مشخص نگردیده است ، ولی بعضی بر این عقیده اند که ویستا به دلیل نیاز به سیستم سخت افزاری نسبتاً قوی برای نصب ، علیرغم تمامی محاسن امنیتی ، استحکام ساختار و زیبایی چشمگیر پوسته آن ، آنچنان مورد استقبال گسترده مردم همانند XP قرار نگرفت و ظاهراً شرکت مایکروسافت با رفع نسبی این مشکل در ویندوز 7 که می توان به دلیل شباهت بسیار زیاد به ویستا ، در حقیقت و بی تعارف آن را نسخه اصلاح شده ویستا نیز نامید ، اقدام به ارائه این ویندو جدید نموده است که این روزها نسخه های آزمایشی آنکه البته قطعاً چندان تفاوت اساسی با نسخه اصلی نخواهد داشت ( مگر در برخی از اصلاحات جزئی ) ، در همه جا به وفور یافت می شود . همچنین از ویژگی های ویندوز 7 که در مقایسه با ویستا بسیار به چشم می آید ، افزایش سرعت کار با ویندوز و نصب با حداقل سخت افزارها است که با توجه به این ویژگی، از همین حالا در بین کاربران، عطش زیادی برای نصب آن مشاهده می شود .
در این مقاله ما ابتدا سیستم مورد نیاز برای ویندوز 7 را از نظر شرکت مایکروسافت و همچنین از نظر کارشناسان که با تست فنی آن را برآورد کرده اند ، معرفی می کنیم و سپس به نحوه نصب ویندوز 7 می پردازیم .

سیستم مورد نیاز :

ابتدا سیستم مورد نیاز ویندوز 7 را در 3 سطح از نظر مایکروسافت و یک سطح تست ، از طرف کارشناسان بررسی می کنیم و سپس به سراغ مراحل نصب ویندوز می رویم :
ـ حداقل سیستم :
حافظه ( RAM ) : میزان 512 مگابایت
پردازنده ( CPU) : تک هسته 800 مگاهرتزی
فضای هارد ( HDD ) : میزان 8 گیگابایت فضای خالی
گرافیک ( VGA ) : میزان 16 مگابایت ( بدون پشتیبانی Aero)
درایو نوری ( ODD ) : دی وی دی رام

ادامه مطلب ...

آشنایی با معماری پردازنده‌های اینتل

مقدمه:

یکی از مباحثی که متأسفانه همواره درمورد انتخاب پردازنده اصلی سیستم توسط کاربران نادیده گرفته می‌شود، معماری (Micro architecture) و نام رمز (Code Name) پردازنده مورد نظر آنها است. معمولاً تنها، مواردی مانند فرکانس کاری، میزان کش و همچنین تعداد هسته‌هاست که تعیین‌کننده پردازنده مورد نظر آنها می‌باشد، حال آنکه معماری و نام رمز هم نقش بسیار مهمی در انتخاب پردازنده بازی می‌کنند. معماری در کنار نام رمز در یک پردازنده، نحوه چیدمان ترانزیستورها روی برد پردازنده (Die) را تعیین کرده و همچنین مشخص می‌کنند که هر منقطه از Die با چیدمان ترانزیستوری خاص آن، چه نقشی در عملکرد پردازنده باید ایفا کند. در یک معماری ممکن است چند سری از پردازنده‌ها با نام رمزهای متفاوت عرضه شوند، به عنوان نمونه در معماری Core اینتل، پردازنده‌ها با نام رمزهای Wolfdale، Allendale، Conroe و همچنین Kensfield و Yorkfield عرضه شده‌اند، اما مثلاً تفاوت پردازنده‌های Kensfield با Yorkfield در تکنولوژی ساخت آنهاست، درحالی‌که هر دو، 4هسته‌ای بوده و از معماری Core برخوردار هستند.
اینتل، پردازنده‌هایش را در سه سری Laptops (لپ‌تاپ‌ها و UMPSها)، Desktops (کامپیوترهای رومیزی) و Servers (سرورها و سوپر کامپیوترها) طبقه‌بندی می‌کند. پردازنده‌های جای گرفته در هریک از این دسته‌ها به دلیل خصوصیات خاصی که باید داشته باشند، از معماری مخصوص به خود هم بهره می‌برند. به عنوان نمونه، در معماری پردازنده‌های لپ‌تاپ، باید به فاکتور حرارت و مصرف انرژی توجه ویژه‌ای شود.

اصلاً چرا ما باید به معماری و یا اسم رمز پردازنده‌ها توجه کنیم؟

در جواب به این سؤال، در ابتدا باید بدانیم که توجه به معماری در کنار اسم رمز پردازنده می‌تواند کاملاً مشخصات سخت‌افزاری آن را با کاملترین جزئیات در اختیار شما بگذارد و شما بدانید که پردازنده‌تان دقیقا با چه تکنولوژی ساخت و برای چه کاربردی تولید شده، چقدر توان مصرف می‌کند، FSB آن چقدر است و خیلی اطلاعات دیگر! با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید به خوبی، پردازنده‌ها را با دقیق‌ترین دقت ممکن باهم مقایسه کرده و دقیقا پردازنده‌ای را انتخاب کنید که پاسخگوی نیاز شماست.
برای مثال، هر دو پردازنده 6850E Duo2Core و 8400E Duo2Core دارای 2هسته پردازشی بوده و از فرکانس کاری 3گیگاهرتز بهره می‌برند؛ ولی بسیار باهم تفاوت دارند! مهمترین تفاوت‌های آنها این است که 6850E با تکنولوژی ساخت 65 نانومتر تولید شده و کش2 L آن 4 مگابایت است. درمقابل،8400 E با تکنولوژی ساخت 45 نانومتر تولید شده و از کش2 L شش مگابایتی بهره می‌برد. برای پی بردن به این دو تفاوت اساسی در این دو پردازنده به ظاهر مشابه، تنها کافی است بدانید که6850 E در سری پردازنده‌های با نام رمز Conroe و8400 E در سری پردازنده‌های با نام رمز Wolfdale جای دارند.

ادامه مطلب ...