عوض کردن فونت پیش فرض در اکسل 2007
اکسل 2007 به طور پیش فرض از فونت Calibri استفاده می کند . اگر شما برای ویرایش سندهای اکسل خود ، فونت
خاصی را استفاده می کنید ، بهتر است که فونت پیش فرض و اندازه آن را طبق نیاز خود
تغییر دهید . برای این کار ، ابتدا روی دکمه ی آفیس کلیک کرده و سپس گزینه ی Excel Options را انتخاب کنید . در پنجره باز شده ، از قسمت سمت چپ ، کاربرگ Popular را انتخاب کنید ( البته به طور پیش فرض ، پنجره تنظیمات روی
این کاربرگ قرار دارد ) .
حال در سمت
راست و در وسط صفحه ، به قسمت When creating
new workbooks بروید
. با استفاده از تنظیمات موجود در این قسمت ، به راحتی می توانید فونت پیش فرض و
اندازه آن را تغییر دهید . بعد از کلیک روی گزینه ی OK ، پیامی ظاهر می شود ، مبنی بر اینکه برای اعمال تغییرات باید
برنامه را از نو راه اندازی کنید .
از این به بعد
هر گاه که یک سند اکسل جدید ایجاد می کنید ، خواهید دید که فونت سند ، همانی است
که شما در تنظیمات انتخاب کرده بودید .
سنجاق زدن به اسناد ، برای در دسترس نگه داشتن آنها !
نزم افزارهای خانواده آفیس ، به طور
پیش فرض تاریخچه ی اسنادی را که آنها را ویرایش کرده اید ، در لیست اسناد جدید یا Recent Documents نگهداری می کنند . همانگونه که می دانید ، اسناد جدیدی که آنها
را ویرایش می کنید ، در ابتدای این لیست قرار می گیرند و به همین ترتیب اسناد
قدیمی تر به انتهای لیست هدایت می شوند .
حتماً شما هم
یک سری اسناد دارید که همیشه با آنها سر و کله می زنید و مشغول مطالعه و یا ویرایش
آنها هستید و دوست دارید که این اسناد در دسترس شما باشند . با استفاده از قابلیت
جدیدی که به نرم افزارهای آفیس 2007 اضافه شده است ، به راحتی می توانید اینگونه
اسناد را در لیست تاریخچه ی فایل هایی که با آنها کار می کنید ، به طور ثابت نگه
دارید .
برای این منظور
کافی است که بر روی دکمه ی آفیس کلیک کرده و سپس از لیست تاریخچه ی اسناد ، سند
مورد نظر را پیدا کرده و با کلیک بر روی نمادی که درست رو به روی نام سند و در سمت
راست آن قرار دارد ، سند مورد نظر را به طور ثابت در لیست نگه دارید . با کلیک بر
روی نماد مورد نظر ، رنگ آن سبز می شود .
استفاده از قابلیت Bookmark کردن قسمتی خاص از اسناد در آفیس 2007
اگر در حال تکمیل و ویرایش یک سند
حجیم و طولانی هستید که صفحات زیاد و متعددی دارد ، گشت و گذار و سرک کشیدن به جای
جای آن ، کار خسته کننده ای خواهد بود . همچنین طولانی بودن یک سند ، کار جستجو به
دنبالی مکانی خاص از سند را برای ویرایش دوباره ، بسیار سخت می کند . اما در Word 2007می توانید قسمت های خاصی از سند را Bookmark کنید و با این کار به راحتی و بدون
نیاز به جستجو و اتلاف وقت ، به مکان مورد نظر دسترسی داشته باشید . برای ایجاد یک Bookmark در اسناد ، مراحل زیر را یک به یک اجرا کنید .
1 ـ بخشی از سند
مورد نظر خود را که دوست دارید Bookmark کنید، انتخاب کنید؛ کافی است که مکان
نما را در آنجا قرار دهید .
2 ـ در Ribbon ، کاربرگ Insert را انتخاب کنید .
3 ـ حال بر روی
گزینه ی Bookmark که در مجموعه Links قرار دارد ، کلیک کنید .
4 ـ در پنجره باز
شده و در فیلد خالی ، برای Bookmark مورد نظر ،نامی انتخاب کنید . دقت
کنید که این نام باید با حروف شروع نوشته شود و حاوی هیچگونه فاصله ای Space هم نباشد .
5 ـ برای اتمام
کار روی Add کلیک کنید .
در پنجره
تنظیمات Bookmark ، می توانید
بعضی از آیتم هایی را که قبلاً تعریف نموده اید ، پاک کنید . اگر هم سندی را باز
نموده اید و قصد دارید که به قسمتی که Bookmark کرده اید هدایت شوید ، می توانید از
همین جا اقدام کنید ؛ کافی است که نام آیتم مورد نظر را انتخاب کرده و گزینه ی Go To را کلیک کنید .
در زیر لیست Bookmark ها ، دو گزینه در اختیار دارید . با استفاده از گزینه Sort by که دو دکمه ی رادیویی در اختیار شما قرار می دهد ، می توانید Bookmark ها را بر حسب نام و یا بر حسب مکان قرار گرفتن آنها در سند ،
مرتب کنید .
در دومین و
آخرین گزینه ی این پنجره که Hidden
bookmarks نام
دارد ، اگر قصد مخفی کردن قسمتی از سند را دارید و می خواهید مکان آن را فراموش
نکنید ، می توانید ابتدا آن قسمت را Bookmark کرده و سپس آن را مخفی کنید که در
مراجعات بعدی ، مشکلی با پیدا کردن آن نداشته باشید .
جستجویی بسیار آسان در میان یک سند طولانی
این ترفند نیز کارآیی شبیه به ترفند
قبلی دارد . هنگامی که با یک سند طولانی و بزرگ کار می کنید ، طبیعتاً به سادگی در
میان مطالب آن گم می شوید و مجبور خواهید شد برای پیدا کردن قسمتی خاص از سند ،
مرتباً آن را از بالا به پایین و بالعکس پیمایش کنید . اما در Word 2007 راه آسان تری برای این کار وجود دارد . شما می توانید از نمای
بند انگشتی صفحات سند استفاده کنید . با استفاده از نمای بند انگشتی ،
تصویری کوچک از هر صفحه سند در اختیارتان قرار می گیرد . هر چند این تصاویر خوانا
نیستند ، اما از طریق آنها می توانید نحوه چیدمان صفحه ،مانند وجود عکس و یا جدول
ها و ... را در آنها ببینید . همچنین هر کدام از این تصاویر بندانگشتی ، شماره
دارد و بنابراین با استفاده از آنها می توانید صفحه ای خاص را برای مشاهده انتخاب
کنید .
هنگامی که روی
یکی از این تصاویر کلیک کنید ، نرم افزار Word به طور خودکار مکان نمای شما را به
ابتدای صفحه مورد نظر می برد و شما می توانید سریعاً ویرایش را از آنجا شروع کنید
. برای فعال کردن این قابلیت ، در Ribbon به کاربرگ View رفته و سپس از مجموعه Show/Hide ، گزینه ی Thumbnails را فعال کنید . با این کار در سمت چپ سند ، قسمتی جداگانه باز
می شود و که شامل تصاویری بندانگشتی از تمامی صفحات سند شماست .
ناگفته نماند
که می توانید با نگه داشتن کلید Ctrlو استفاده از دکمه ی وسطی ماوس ، این
تصاویر کوچک را بزرگ نمایی کرده و تسلط بیشتری روی متون موجود در آنها داشته باشید .
یک پیشنهاد : اسناد خود را با همان فرمت قدیمی ذخیره نمایید !
یکی از مشکلاتی که جدیداً گریبانگیر
کسانی می شود که به استفاده از مجموعه نرم افزارهای آفیس 2007 روی آورده اند ،
مشکل باز نشدن اسناد آفیس 2007 در دیگر کامپیوترهاست . مشکل از اینجا شروع می شود
که شما به استفاده از نرم افزارهای آفیس 2007 روی آورده اید و خصوصاً نرم افزار
پرکاربرد Word 2007 ، در حالی که
اکثر کاربران هنوز هم نرم افزارهای خانواده ی آفیس 2003 را دو دستی چسبیده اند و
حوصله ی یادگیری و سر و کله زدن با محیط جدید نرم افزارهای 2007 را ندارند .
اما فرض می
کنیم سندی را با استفاده از نرم افزر Word 2007 آماده کرده اید و قصد دارید که آن را
به کسی نشان داده و یا آن را به جایی برده و چاپ کنید . اما سند مورد نظر ، در
کامپیوتر مذکور نشان داده نمی شود . چرا ؟ مشکل اینجاست که نرم افزار Word 2007 برای ذخیره ی فایل های خود ، از نوعی فرمت جدید استفاده می کند
و علامت آن هم اضافه شدن کاراکتر X به پسوند قدیمی این نرم افزار است .
پسوند قدیمی اسناد این نرم افزار ، doc * بود ، در حالی که پسوند جدید docx * است . خب چاره چیست ؟
بهترین راه این
است که تا زمانی که استفاده از نرم افزارهای خانواده ی آفیس 2007 بین کاربران جا
نیفتاده است ، اسناد خود را با همان فرمت قدیمی ذخیره نموده و وقت خود را فعلاً
صرف یادگیری و آشنایی با محیط و ویژگی های جدید این نرم افزار نمایید . این موضوع
در رابطه با دیگر نرم افزارهای خانواده آفیس 2007 هم صدق می کند .
برای ذخیره کردن اسناد با فرمت قدیمی دو راه اختیار دارید :
1 ـ زمانی که قصد ذخیره نمودن سند را داشتید ، روی دکمه آفیس
کلیک کرده و سپس با رفتن به روی Save As ،
گزینه Word 97 - Document2003را کلیک کنید ، تا سند مورد نظر با
فرمت قدیمی doc * ذخیره شود . استفاده از این روش را
تنها زمانی توصیه می کنیم که شما فردی حواس جمع باشید و صد البته نه فراموشکار !
چرا که در مواقعی بسیار ضروری ، ممکن است عجله داشته باشید و فراموش کنید که سند
مورد نظر را با فرمت قدیمی ذخیره نمایید . همچنین این فرمت به طور کامل با نسخه ی
قبلی نرم افزار هماهنگ می باشد . البته در نظر داشته باشید ، با ذخیره کردن سند به
فرمت قدیمی ، امکان مشاهده و استفاده از تغییراتی که با استفاده از ویژگی های جدید
آفیس 2007 در سند ایجاد نموده اید ، وجود ندارد .
2 ـ روش دوم که
به نظر می رسد راه بهتر و مطمئن تری هم باشد ، این است که فرمت پیش فرض اسناد برای
ذخیره شدن را همان فرمت قدیمی یعنی doc * قرار دهید . با این کار ، هرگاه که با استفاده از
آیکونی که برای ذخیره نمودن اسناد در نوار ابزار دسترسی قرار داده شده است ، اقدام
به ذخیره کردن اسناد کنید ، همگی آنها با فرمت قدیمی ذخیره می شوند ( برای ذخیره
کردن اسناد ، از کلیدهای Ctrl+S هم می توان استفاده کرد ) . برای این
کار ابتدا روی دکمه ی آفیس کلیک کرده Word Options را انتخاب کنید .
سپس در پنجره
باز شده و از پانل سمت چپ ، Save را کلیک کنید . حال در قسمت Save Documents
از منوی کشویی
که در کنار گزینه ی Save files in this format قرار دارد ، گزینه ی Word 97 - 2003 Document *.doc را انتخاب کنید .
منبع: مجله
دانش و کامپیوتر ، شماره 84
salam man ehtiyaj be ye maghele az algoritm sayezany daram motasefane harchi migardam chizi peyda nemikonam mitonid komakam konid?
به ایمیلت مراجعه کن