پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

آماده‌سازی سند ملی لینوکس فارسی ؛ جایگزینی برای ویندوز !!!!!

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف از آماده‌سازی سند ملی استفاده از سیستم‌عامل لینوکس فارسی خبر داد و گفت: مراحل نهایی تصویب این سند در هیئت دولت در حال طی شدن است تا استفاده از سیستم‌عامل ملی یک قانون راهبردی شود.
حمیدرضا ربیعی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به بومی‌سازی سیستم عامل پایه و نرم‌افزارهای متن باز (اپن سورس) در کشور گفت: بومی‌سازی سیستم‌عامل لینوکس فارسی سال‌ها است که انجام شده اما نهادینه کردن و جایگزین کردن آن با سیستم‌عامل‌هایی چون ویندوز نیازمند تصویب سند ملی از سوی دولت است.

وی ادامه داد: هم اکنون تصویب سند ملی توسعه‌ای نرم‌افزارهای آزاد / متن‌باز مراحل نهایی خود را طی می‌کند که با تصویب آن استفاده از سیستم‌عامل ملی به عنوان یک قانون راهبردی نهادینه می‌شود.

مشاور طرح سیستم عامل ملی با اشاره به حمایت‌های مرکز تحقیقات مخابرات ایران و همکاری بخش خصوصی و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف از این طرح گفت: نسخه‌های مختلف لینوکس فارسی از نظر فنی آماده توزیع است و در برخی شرکت‌های بزرگ نیز جایگزین سیستم عامل ویندوز شده است اما با تصویب این سند وظایف تمامی دستگاه‌ها و نهادها در کشور برای استفاده از آن به صورت اجرایی مشخص می‌شود.

ربیعی با اشاره به تشکیل ستاد نرم‌افزارهای آزاد/ متن باز در دفتر همکاری‌های فناوری اطلاعات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: سیاست‌های در نظر گرفته شده در طرح سیستم عامل ملی شامل سیاست‌های مهاجرتی، توسعه ای و اجباری است و دارای سندهای پشتیبانی در این زمینه نیز است.


به گزارش مهر، فراهم کردن بستر تولید یک سیستم عامل ایرانی با پشتیبانی داخلی به همراه نرم‌افزارهای آزاد / متن باز کاربردی، رفع مشکلات پایه ‌ای و اساسی مرتبط با زبان فارسی در بخش‌های مختلف سیستم عامل و سایر نرم‌‌افزارهای آزاد / متن باز پر کاربرد و افزایش سطح آگاهی افراد و ترویج استفاده از نرم‌‌افزارهای آزاد متن باز از جمله اهداف طرح یاد شده است.

حدود پنج سال پیش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طبق مصوبه هیئت وزیران مکلف شد برای توسعه منابع و سهولت دسترسی به نرم‌افزار و سخت‌افزار ویژه تجارت الکترونیکی برای ذینفعان عمومی و متخصصان، آموزش افراد و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش فناوری اطلاعات اقداماتی از جمله پشتیبانی از کاربرد برنامه‌های متن باز در سازمان‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ خصوصی را انجام دهد و در همین راستا پشتیبانی از حقوق مالکیت معنوی مورد نیاز، حمایت از ایجاد و توسعه صنعت مهندسی نرم‌‌افزار مبتنی بر راه‌‌حل‌های متن باز را اجرایی کند

 

http://01system.blogsky.com/1389/02/26/post-12/

www.pcdoc.blogsky.com

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد