پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

بررسی فناوری ATIEYEFINITY

به تازگی شرکت AMD/ATI فناوری پیشرفته جدیدی به نام ATI Eyefinity معرفی کرده است که به موجب آن می توان از یک کارت گرافیکی چندین خروجی تصویر دریافت کرد. این فناوری عصر جدیدی را برای علاقه مندان به بازی های کامپیوتری و کاربرانی که نیازمند صفحات نمایش متعدد برای مشاهده تصاویر هستند، فراهم می کند. اکنون با بهره گیری از این فناوری می توان از وضوح تصویر بسیار بالا در بازی ها بهره گرفت و همچنین به طور همزمان از حداکثر شش صفحه نمایش مستقل استفاده کرد.
اگر از علاقه مندان به بازی های کامپیوتری هستید، به احتمال در برخی از بازی ها این احساس را داشته اید که اگر دارای تعداد صفحات نمایش بیشتر یا حتی بزرگ تربودید، می توانستید ساده ترموانع و مشکلات بازی را پشت سر بگذارید. اگرهم جزء آن دسته از کاربرانی هستید که همزمان از چندین برنامه مختلف استفاده می کنید، به طورحتم ازکوچکی یک صفحه نمایش گلایه دارید. واقعا فکرمی کنید به چند صفحه نمایش برای انجام کارهای موردعلاقه خود نیازدارید؟ قطعا می دانید که با استفاده ازکارت های گرافیکی رایج امروزی می توان از حداکثردو صفحه نمایش به طورهمزمان استفاده کرد، اما برای استفاده از بیش ازدوصفحه نمایش چه راه حلی را پیشنهاد می کنید؟ لطفا در پیشنهادهای خود به قیمت هم توجه کنید. دراین مقاله قصد داریم شما را با فناوری جدید شرکت AMD/ATI که موجب بهره گیری از چند صفحه نمایش به طور همزمان می شود، آشنا کنیم.

 

چند خروجی همزمان
 

در گذشته تنها کاربران حرفه ای از چند صفحه نمایش برای کاربردهای خود استفاده می کردند. اما امروزه در بیشتر صنایع مانند گاز، نفت، پزشکی، سیستم های مالی و اداری و حتی در بخش طراحی گرافیک و برنامه نویسی به بیش از یک صفحه نمایش نیاز است. درطی سال های گذشته امکان استفاده ازچند صفحه نمایش برای هرکسی فراهم نبود، زیرا صفحه نمایش های CRT به دلیل ابعادی که داشتند فضای زیادی را اشغال می کردند وصفحه نمایش های LCD نیز قیمت بسیاربالایی داشتند. دربرخی موارد نیز برای استفاده از چند صفحه نمایش لازم بود یک سخت افزار اضافی با قیمتی بسیار گران خریداری شود. اما این مشکلات امروزه تقریبا برطرف شده است. به طوری که قیمت صفحه نمایش های LCD کاهش یافته و به سادگی قابل تهیه هستند وهمچنین بیشتر کارت های گرافیکی رایج بدون نیازبه سخت افزار اضافی می توانند حداکثردو تصویربه طورمستقل و همزمان نمایش دهند. با وجود کاهش قیمت LCD ها ومعرفی رابط های ویدئویی جدید، شرکت AMD توانسته راه کار جدیدی را برای استفاده ازچند صفحه نمایش وخروجی همزمان ارائه کند. همان طور که می دانید کارت های گرافیکی برای انتقال تصاویر به صفحه نمایش به مبدل آنالوگ به دیجیتال درهرخروجی گرافیکی نیاز دارند. به دلیل پیچیدگی مدارهای این مبدل، استفاده از سه یا چهارمبدل برای فراهم کردن سه یا چهار خروجی همزمان امکان پذیرنیست. رابط Dual-Link DVI نیز یک رابط دیجیتال است. برای هر خروجی صفحه نمایش به پین های ورودی وخروجی بسیار زیادی از پردازنده گرافیکی و همچنین منبع فرکانسی اختصاصی نیاز است. بنابراین AMD برای آن که بتواند محصولات خود را با چندخروجی همزمان عرضه کند به رابط پیشرفته تری نیاز داشت.
درسال 2004 میلادی گروهی از شرکت های کامپیوتری رابط خروجی گرافیکی جدید و قدرتمندی به نام Display portعرضه کردند. شرکت ATI که یکی از شرکت های عضو این گروه بود در آن زمان وعده داد تا توسط این درگاه تعداد خروجی های گرافیکی را نیز افزایش دهد.DisplayPort برخلاف دیگر رابط های دیجیتال نیازمند فرکانس اختصاصی برای هر خروجی گرافیکی نیست. در حقیقت، داده ها با سرعت 1/62 یا 2/7 گیگابایت برثانیه درهرمسیر انتقال داده می شوند. دراین طراحی یک منبع فرکانس مرجع می تواند فرکانس های مورد نیاز برای هر وسیله را فراهم کند. بنابراین چندین صفحه نمایش مبتنی برDisplayPort ازاین منبع استفاده خواهند کرد. درمجموع این رابط با تعداد پین های ورودی/ خروجی یکسان با Sligle-Link DVI می تواند در یک مسیر Full Speed DisplayPort پهنای باند بیشتری را فراهم کند. افزایش پهنای باند موجب افزایش وضوح تصویر، نرخ تازه سازی تصویر و عمق زنگ می شود. اکنون AMD با استفاده از مزایای رابط DisplayPort فناوری جدیدی به نام Eyefinity عرضه کرده است.

فناوری ATI Eyefinity چیست؟
 

پردازنده های گرافیکی برای بیش از یک دهه ازحداکثر دوخروجی همزمان و مستقل پشتیبانی می کردند. امروزه با ترکیب چند پردازنده گرافیکی روی یک کارت گرافیکی یا استفاده از چندین کارت گرافیکی روی یک کامپیوتر می توان دربرخی موارد ازبیش از دو صفحه نمایش استفاده کرد. اما شرکت AMD با عرضه محصولات سری پنج خود تحول عظیمی را دراین زمینه ایجاد کرده. به طوری که پردازنده های گرافیکی این سری قابلیت پشتیبانی ازحداکثر شش خروجی گرافیکی به طور مستقل وهمزمان را دارند ( تصویر1). فناوری چندین صفحه نمایش ATI Eyefinity گامی رو به جلودرکامپیوترها به شمار می آید. به کارگیری شش صفحه نمایش مبتنی برDisplayPort یک روش

بسیارمهیج برای غوطه ورشدن در بازی های کامپیوتری یا ایجاد یک صفحه نمایش بسیارعریض است. این ویژگی جدید همچنین به کاربران امکان می دهد تا هزینه کمتری را برای دست یافتن به وضوح تصویر بالاترو صفحات نمایشی عریض ترصرف کنند. به عنوان مثال، به جای خرید یک صفحه نمایش عریض، کاربر می تواند سه صفحه نمایش نوزده اینچی خریداری کند که به طور قطع از نظر قیمت بسیارمناسب ترخواهد بود. درضمن، این ویژگی به کاربران امکان می دهد تا هنگام خرید کامپیوتر زیاد نگران صفحه نمایش نباشند، زیرا درآینده قادر خواهند بود با افزودن یک صفحه نمایش دیگر به سیستم وضوح تصویر و ابعاد صفحه نمایش خود را افزایش دهند.

www.pcdoc.blogsky.com

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد