پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

شهر الکترونیک و الزامات آن

شبکه های ارتباطی نوین و در راس آنها شبکه جهانی اینترنت، فضاهای مجازی را در اشکال گوناگون آن پدید آورده و باعث انقلابی عظیم در تمامی ابعاد زندگی انسان ها و سازمانها شده و جهانی مجازی را بوجود آورده اند. (البته باید یاد آور شویم که فاصله مابین آنچه در شهرهای کشور عزیزمان ایران وجود دارد با آنچه در کشورهای پیشرفته بوده، قابل ملاحظه است و کاهش این فاصله نیاز به سعی و تلاش مضاعف دارد) این فناوری روش های کارکرد و نگرش افراد، سازمان ها و دولت ها را دگرگون ساخته و باعث ایجاد صنایع نوین، مشاغل جدید و خلاقیت در انجام امور شده است.

ظهور پدیده هایی چون کسب و کار الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیک، آموزش الکترونیکی و... که این روزها بسیار گسترش یافته، از نتایج عمده نفوذ و گسترش فناوری اطلاعات در ابعاد مختلف بوده که همین امر منجر به شکل گیری شهر الکترونیک شده تا بتوان هرچه بیشتر و مطلوب تر در بستر شهر الکترونیکی، حجم وسیعی از فعالیت ها و خدمات شهری را بصورت الکترونیک ارائه کرد.

شهر الکترونیکی شهری است که شهروندان آن بتوانند از خدمات الکترونیکی ارائه شده که بخش زیادی از آن باید به صورت آنلاین ارائه شود، در تمام مدت شبانه روز بدون محدودیت مکانی، با شیوه ای مطمئن و ایمن بهره مند باشند.

ادامه مطلب ...

سایبراسپیس (Cyberspace) چیست؟

فضای سایبر (Cyberspace) عبارتی است که در دنیای اینترنت، رسانه و ارتباطات بسیار شنیده می شود. به نظر می رسد بکارگیری این اصطلاح در این زمینه و برای ارجاع به امور فنی به آن رنگ و بویی صرفا فنی و مکانیکی داده باشد. ملاحظه دقیق تر این اصطلاح نشان می دهد که این واقعیت، وجوه و جنبه های متنوعی از جمله خصلت های روانشناختی قابل توجه نیز دارد. در منابع موجود آمده است که: واژه سایبر از لغت یونانی Kybernetes به معنی سکاندار یا راهنما مشتق شده است. نخستین بار این اصطلاح "سایبرنتیک" توسط ریاضیدانی به نام نوربرت وینر Norbert Wiener در کتابی با عنوان "سایبرنتیک و کنترل در ارتباط بین حیوان و ماشین" در سال ۱۹۴۸ بکار برده شده است. سایبرنتیک علم مطالعه و کنترل مکانیزم ها در سیستم های انسانی، ماشینی (و کامپیوتر ها) است.

سایبر پیشوندی است برای توصیف یک شخص، یک شی، یک ایده و یا یک فضا که مربوط به دنیای کامپیوتر و اطلاعات است. در طی توسعه اینترنت واژه های ترکیبی بسیاری از این کلمه سایبر بوجود آمده است که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

فضای سایبر(Cyberspace)، شهروند سایبر (Cybercitizen) ، پول سایبر ( Cybercash)، فرهنگ سایبر (Cyberculture)، راهنمایی فضای سایبر (CyberCoach) ، تجارت سایبر (Cyberbussiness) ، کانال سایبر (Cyberchannel) و ....

واژه "فضای سایبر" را نخستین بار ویلیام گیبسون William Gibson نویسنده داستان علمی تخیلی در کتاب نورومنسر Neuromancer در سال ۱۹۸۴ به کار برده است.

ادامه مطلب ...

خطرناک ترین کارهای آن لاینی که می توان انجام داد

محققان مرکز خدمات ایمنی اینترنت Cyber Defender با بررسی خطرناک ترین فعالیت هایی که می توان به صورت آن لاین انجام داد به توضیح چگونگی محافظت در برابر این خطرات پرداخت.

تا چه اندازه به فعالیت های آن لاینی که انجام می دهید، وب سایت هایی که به آن مراجعه می کنید و حتی لینک هایی که در صفحات اینترنتی بر روی آن کلیک می کنید توجه دارید؟

شاید نتوان گفت تمامی فعالیت های آن لاین می توانند برای رایانه، کاربر و حریم خصوصی کاربر مخرب و خطرساز باشد اما به طور قطع تعدادی از این فعالیت ها هستند که انجام آن ها به تنهایی می توانند مشکلات بزرگ و گاه غیر قابل جبرانی را برای کاربران به وجود آورند.

خطر اول

فعال کردن گزینه ی «ورود من به سیستم را ثبت کن» (Keep me signed in) در رایانه های عمومی

راه محافظت:

ساده ترین راه حل این است که اگر از رایانه ی شخصی خود استفاده نمی کنید، هرگز این گزینه را فعال نکنید.

درباره ی رایانه های محل کارتان محتاط باشید زیرا تنها تا زمانی که در محل کارتان باشید در اختیار شماست و بقیه ی روز می تواند در دسترس دیگران باشد و دیگران نیز می توانند تمامی اطلاعات شخصی شما را به راحتی برای خود ارسال کنند.

ادامه مطلب ...

۶۴ بیتی ها چیستند؟

اگر این روزها در فکر خرید یک کامپیوتر، نرم افزار یا سخت افزار کامپیوتری باشید، یا فقط از کنار فروشگاه های عرضه کننده این محصولات بگذرید، حتما با کلمه سیستم عامل ۶۴ بیتی، پردازنده ۶۴ بیتی و یا نرم افزارهای قابل اجرا در یک سیستم عامل ۶۴ بیتی برخورده اید. در اینصورت ممکن است این سئوال برای شما پیش بیاید که مفهوم ۶۴ بیت دقیقا یعنی چه و یک سیستم عامل ۶۴ بیتی چه تفاوتی با نمونه ۳۲ بیتی خود دارد؟

مفهوم ۶۴ بیت یا ۳۲ بیت به شیوه دسته بندی اطلاعات، توسط پردازشگر کامپیوتر برمی گردد. درواقع این اصطلاح در معماری کامپیوتر به آدرس های حافظه یا واحدهای داده ای دیگری اطلاق می شود که ۶۴ بیتی یا ۸ اوکتتی (۸ octet) هستند. از نظر مفاهیم معماری کامپیوتر ۶۴ بیت را به این شکل می توان معنی کرد:

پردازنده ها به طور معمول از نظر اعداد و ارقام به چند گروه تقسیم می شوند: عدد صحیح (integer)- ممیز شناور (floating point) -SIMD- کنترل و ... . در طراحی های مدرن اصولا از توابع عدد صحیح، برای نشان دادن کارآیی یک پردازشگر استفاده می شود. بنابراین حدود مقدار حافظه به طور مستقیم نشان داده می شود. یعنی کامپیوتری که دارای معماری ۶۴ بیتی است می تواند از هر داده یا آدرسی که ۶۴ بیتی باشد، به طور مستقیم پشتیبانی کند. اما باید بدانیم که این ۶۴ بیت که به طور عدد صحیح در پردازنده ها ثبت می شود دارای نوعی محدودیت نیز هست.

ادامه مطلب ...

آمـوزش مـجـازی در عـصـر اطـلاعـات

فنآوری اطلاعات و ارتباطات، وجه تمایز بنیاد ین عصر ما با د وران گذشته است. آنچه که امروز تحت عناوین شکاف یا فاصله بین کشور ها، مناطق، ملت ها، طبقات، اقشار و افراد مطرح است د ر تحلیل نهایی بیش از هر عامل د یگر با «شکاف د یجیتال» و یا میزان بهره مند ی و کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات، (فاوا) تناسب مستقیم د ارد . به یک کلام، د نیای معاصر به «جوامع اطلاعاتی» ، «جوامع صنعتی» و «جوامع سنتی» تقسیم شد ه است. د ر این میان، میزان توسعه وکاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات د ر امرآموزش، مهمترین شاخص پیشرفت به شمار می رود . پد ید ه «آموزش مجازی» یا «فراگیری الکترونیکی» شاید پراهمیت ترین عامل جهش های علمی، پژوهشی، فرهنگی و د رنتیجه ازد یاد شکاف های روبه رشد باشد . از این رو، برای کاهش این شکاف ها گذر از شرایط کنونی به جامعه اطلاعاتی مسیری غیر قابل اجتناب است. بد یهی است که پیش نیاز گام نهاد ن د ر این پهنه انتقال بخش های عمد ه و اساسی «فاوا» از خارج به کشور است.

گذر از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی، لزوماً به مفهوم حرکتی تکاملی نیست بلکه معاد ل جهشی ساختاری است. همان گونه که گذار از زنجیره «اسب ـ گاری ـ د رشکه» به زنجیره «اتومبیل ـ ترن ـ هواپیما»، هر چند د ر د رون هر یک از زنجیره ها حرکتی تکاملی است ولی تغییر مکان از یک زنجیره به زنجیره د یگرجهشی ساختاری محسوب می شود . همین رابطه د ر تغییر مکان از بزرگراه اتومبیل رو یا کرید ور هوایی به بزرگراه اطلاعاتی و ارتباطی صاد ق است. اگر د ر تغییرات قبلی، افزایش سرعت حرکت د ر سیر و سفر اساس بود ه است، د ر این تغییر کلاً حذف حرکت فیزیکی و سیر و سفر د ر کار است.

ادامه مطلب ...

VDSL چیست؟

استفاده از خطوط با سرعت بالا به منظور دستیابی به اینترنت طی سالیان اخیر بشدت رشد داشته است . مودم های کابلی و خطوط ADSL دو رویکرد متفاوت در این زمینه می باشند. تکنولوژی های فوق امکان دستیابی کاربران را با سرعت مطلوب به اینترنت فراهم می نمایند. اینترنت بسرعت در حال رشد در تمامی ابعاد است . تلویزیون های دیجیتالی و پخش تصاویر ویدئویی دو کاربرد جدید در اینترنت بوده که علاقه مندان و مشتاقان زیادی را به خود جلب نموده است . به منظور ارائه خدمات فوق و سایر خدمات مشابه ، کاربران و استفاده کنندگان اینترنت نیازمند استفاده از خطوط بمراتب سریعتر نسبت به وضعیت فعلی می باشند.

مودم های کابلی و یا خطوط ADSL علیرغم ارائه سرعت مناسب در کاربردهائی که به آنها اشاره گردید، فاقد سرعت لازم می باشند. اخیرا" سازمانها و شرکت های متعددی تکنولوژی VDSL )Very high bit-rate DSL) را مطرح نموده اند. برخی از شرکت ها اقدام به ارائه سرویس فوق در برخی از نقاط کشورامریکا نموده اند. VDSL پهنای باند بسیار بالائی را ارائه و سرعت انتقال اطلاعات ۵۲ مگابیت در ثانیه است . سرعت فوق در مقایسه با DSL ( حداکثر سرعت ۸ تا ده مگابیت در ثانیه ) و یا مودم های کابلی بسیار بالا بوده و قطعا" نقطه عطفی در زمینه دستیابی به اینترنت از نظر سرعت خواهد بود. نقطه عطف قبلی، گذر از مرحله استفاده از مودم های با ظرفیت ۵۶ کیلو بیت در ثانیه به broadband بود ( مودم های کابلی و خطوط DSL) .

مبانی DSL

در زمان نصب یک تلفن ( استاندارد) در اغلب کشورها از یک زوج کابل مسی استفاده می شود. کابل مسی دارای پهنای بمراتب بیشتری نسبت به آنچیزی است که در مکالمات تلفنی استفاده می گردد ( بخش عمده ای ازظرفیت پهنای باند استفاده نمی گردد ) . DSL از پهنای باند بلااستفاده بدون تاثیر گذاری منفی بر کیفیت مکالمات صوتی ، استفاده می نماید. ( تطبیق فرکانس های خاص به منظور انجام عملیات خاص )

ادامه مطلب ...

لپ‌تاپ و نت‌بوک چه تفاوت‌هایی دارند؟

سهم بازار نت‌بوک در بازار رایانه به سرعت در حال افزایش است و این دستگاه‌ اغلب به‌عنوان جایگزین آینده لپ‌تاپ‌ها دانسته می‌شود، با این همه همچنان برخی از کاربران در مورد اینکه نت‌بوک چیست و چه فرقی با لپ‌تاپ دارد سردرگمند.

به گزارش سرویس فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بی‌شک لپتاپ و نت‌بوک هر دو مزایا و معایبی دارند اما می‌توان از چند نظر تفاوت آن‌ها را مورد ملاحظه قرار داد تا با توجه به کاری که انجام می‌دهیم دریابیم کدامیک برای ما مناسب‌تر خواهد بود.

#4اندازه:

آنچه در نظر اول در مورد نت‌بوک جلب توجه می‌کند، اندازه آن است؛ نمایشگر نت‌بوک معمولا از هفت تا 10 اینچ است اما اندازه لپ‌تاپ‌ها معمولا از 14 اینچ آغاز می‌شود. این مساله موجب می‌شود نت‌بوک‌ها در مقایسه با لپ‌تاپ‌ها بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر باشند. همچنین قابل حمل‌تر بوده و می‌توانند در کیف یا کوله پشتی کوچک حمل شوند.

#4وضوح:

بیش‌تر نت‌بوک‌ها در حال حاضر وضوح تصویری 1024 در 600 را فراهم می‌کنند؛ هر وضوحی پایین‌تر از این میزان به کاربر اجازه نمی‌دهد یک صفحه وب را به‌طور کامل مشاهده کند و مجبور است برای خواندن کل متن صفحه را به عقب یا جلو ببرد.

#4قدرت:

ادامه مطلب ...