عناوین
1- تعریف
2- تاریخچه
3- تجارت
الکترونیک و فن آوری اطلاعات
4- سطوح تجارت
الکترونیک
5- تاثیر گذاری
تجارت الکترونیک بر سطوح مختلف تجارت
6- ویژگیهای تجارت
الکترونیک در برابر تجارت سنتی
7- جایگاه تجارت
الکترونیک در جهان
8- جایگاه تجارت
الکترونیک در ایران
9- دلایل عقب
ماندگی تجارت الکترونیک در ایران
1 . تعریف (Definition)
تعریف عام تجارت : هر نوع ارائه کالا
یا خدمات ، که معمولاً ( نه همیشه ) بخاطر پول انجام می پذیرد .
از تجارت الکترونیک ، تعاریف متعددی
ارائه شده است . در حقیقت مجموعه متنوع وسیعی از تعاریف و مفاهیم برای تجارت
الکترونیک وجود دارد که موضوعات ، کاربردها ، و مدلهای گوناگونی را در بر
میگیرد. درگونهای از این موارد ، کوشیده شده است که تعاریف عامی ارائه شود و
در گونههای دیگر در تعاریف به نوع فعالیت ، امکانات ارتباطی و تجهیزات مورد
استفاده ، محدوده سازمانی فعالیتها و زیر ساختارها توجه شده است :
تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه Clarke :
هر نوع مبادله اطلاعات مربوط با امور
تجاری از طریق ابزار الکترونیکی ، حتی تلفن و فاکس (سال 1997)
تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه اتحادیه
اروپا
(European union) :
تعریف 1 : “ انجام تجارت بصورت
الکترونیکی “ (سال 1998)
تعریف 2 : “ هر شکلی از مبادله تجاری که در آن
طرفین ذینفع به جای تبادلات فیزیکی یا تماس مستقیم فیزیکی ، به صورت الکترونیکی
تعامل کنند . “ (سال 2001)