پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

Proxy Server

نرم افزاری است که در یک شبکه حد واسط بین اینترنت و کاربران واقع می شود. فلسفه ایجاد Proxy Server قراردادن یک خط اینترنت در اختیار تعداد بیش از یک نفر استفاده کننده در یک شبکه بوده است ولی بعدها امکانات و قابلیتهایی به Proxy Server افزوده شد که کاربرد آن را فراتر از به اشتراک نهادن خطوط اینترنت کرد . بطور کلی Proxy Server ها در چند مورد کلی استفاده می شوند .
یک کاربرد Proxy Server ها ، همان به اشتراک گذاشتن یک خط اینترنت برای چند کاربر است که باعث کاهش هزینه و کنترل کاربران و همچنین ایجاد امنیت بیشتر می شود . کاربرد دوم Proxy Serverها ، در سایتهای اینترنتی به عنوان Firewall می باشد . کاربرد سوم که امروزه از آن بسیار استفاده می شود ، Caching اطلاعات است .
با توجه به گران بودن هزینه استفاده از اینترنت و محدود بودن پهنای باند ارتباطی برای ارسال و دریافت اطلاعات ، معمولا" نمی توان به اطلاعات مورد نظر در زمان کم و با سرعت مطلوب دست یافت . امکان Caching اطلاعات ، برای کمک به رفع این مشکل در نظر گرفته شده است .
Proxy Server
، سایتهایی را که بیشتر به آنها مراجعه می شود را دریک حافظه جداگانه نگاه می دارد. به این ترتیب برای مراجعه مجدد به آنها نیازی به ارتباط از طریق اینترنت نیست بلکه به همان حافظه مخصوص رجوع خواهد شد .

ادامه مطلب ...

برنامه نویسی به زبان پاسکال

دامنه کاربرد
در اثنای 1960 اغلب برنامه نویسیها به چهار مدل مختلف تقسیم می شدند:
* پردازش تجاری
*محاسبات علمی
*برنامه نویسی سیستم
*کاربردهای هوش مصنوعی
زبان برنامه نویسی پاسکال جزء محاسبات علمی محسوب میشد که با گذشت زمان امروزه به همراه زبان
ADA و BASIC کاربردهای سیستمی نیز دارند.

 

از موفقیت های زبان پاسکال در سالهای 1971-1975 می توان اثراتش را بر روی سخت افزار از جمله ریز کامپیوترها ،توسعه کامپیوترهای متوسط،سیستمهای ذخیره انبوه کوچک و حافظه های نیمه هادی نام برد.بعلاوه زبان توربو پاسکال  در سالهای 1981-1985 اثراتی جدید بر روی کامپیوترهای شخصی،بازیهای ویدیویی شبکه های محلی و... گذاشت. 

انواع داده عددی

  انواع داده صحیح

 

نوع

مقادیری که میپذیرند 

طول) بایت(

Byte

255_0

1

Short int

127_-128

1

Integer

32767_-32768

2

Word

65535_0

2

Long int

2147483647_-2147483648

4

 

دانلود مقاله

انواع تجارت الکترونیکی

تجارتBTOC
 
(Business to Customer)فروشنده به مصرف کننده
 
بیشترین سهم در انجام تجارت الکترونیکی از نوعBTOCرا خرده فروشی تشکیل می دهد . این نوع تجارت با گسترش وب به سرعت افزایش پیدا کردو اکنون به راحتی می توان انواع و اقسام کالا ازشیرینی گرفته تا اتومبیل و نرم افزارهای کامپیوتری را از طریق اینترنت خریداری کردBTOC. از حدودپنج سال پیش با راه اندازی سایتهایی چونamazonوCDNOWآغاز شد .
  jeff Bezor
موسس شرکتamazonسایت خود را فقط برای فروش کتاب از طریق اینترنت راه اندازی کرد و این ایده ساده مقدمه ای بود برای یک تحول جهانی .
 
در تجارت الکترونیکیBTOCدر یک طرف معامله تولید کننده (فروشنده)  محصول و در طرف دیگر خریدار (مصرف کننده نهایی) قرار دارد . موفقیت در این مدل بسته به تجربیاتی  است که به مشتری ارایه میشود . باید به مشتری سرویسهایی ارایه شود که درمد ل سنتی به آنها خو گرفته است و شرایط مشابه را به وجود آورد
 
شرکتهایی نظیرamazon و relروی شهرت خود محیط نیرومندonlineرا تدارک دیده اند که بتوانند رضایت بی چون و چرای مشتری را جلب کنند . شکل دیگر ، تجربیاتonlineمشتری به درست انتخاب شود . متن و گرافیکی که مشتری باید با آن به جای فروشنده تبادل نظر کند باید خوب طراحی شده باشد.

ادامه مطلب ...

پردازنده های Atom از اینتل

شرکت Intel رسما عرضه ی پردازنده های جدید خود تخت عنوان Atom را اعلام کرد. این محصول که با نام های رمز Diamondville وSilverthorne برای نوت بوک ها و دستگاه های اینترنتی سیار تولید شده است نشان میدهد که Intel در تلاش است تا تغییرات و پیشرفت های بزرگی را در این زمینه بوجود آورد. در حیقیت این شرکت می خواهد بازار پردازشگرهای نوت بوک ها و دستگاه های قابل حمل را بیش از پیش در دست بگیرد. این محصول به نوعی قرار است از دیگر شاهکار Intel یعنی پردازنده ۴۸۶ پیشی بگیرد و به یک شاهکار جدید تبدیل شود. حال می خواهیم نقاط قوت و ضعف پردازنده ی Atom را بررسی کنیم و اینکه آیا این محصول می تواند یک محصول منحصر به فرد باشد یا خیر.این سری از پردازنده ها قرار بود در اواسط فصل بهار به بازار عرضه شوند اما این اتفاق کمی زودتر در شانگهای چین افتاد و این محصول زودتر از موعد مقرر در اختیار کاربران قرار گرفت. مدل Silverthorne بر پایه ی کم مصرف بودن طراحی شده است. Intel پنج مدل از این پردازنده را ارائه کرده است که سرعت کلاک آنها از ۸۰۰ مگا هرتز تا ۱.۸۶ گیگا هرتز خواهد بود. مصرف برق آنها نیز از ۰.۶ وات تا ۲.۴ وات و میزان FSB آنها از ۴۰۰ تا ۵۳۳ است. قیمت این پنج مدل نیز از ۴۵ دلار تا ۱۶۰ دلار در نظر گرفته شده است. در ضمن بالاترین مدل این پردازشگرها یک چیپ ست با نام Poulsbo نیز به همراه خود دارد که رسما هاب کنترل کننده ی سیستم یا SCH نام گذاری شده است.
به طور خلاصه Intel اعلام کرده است که پردازشگر Atom بهترین گزینه برای دستگاه های جیبی اینترنتی است. این ادعا بر این اساس است که این شرکت قصد دارد بازار دستگاه های چند کاره ی قابل حمل را با این پردازنده در دست بگیرد. دستگاه هایی که معمولا با یک مانیتور پنج اینچی عرضه شده که برای اتصال به اینترنت و دیدن فیلم و انجام بازی کاربرد دارند.Intel ادعا کرده است که Silverthorne توانایی فوق العاده ایی در این زمینه دارد معماری پردازنده های Atom کاملا با معماری x۸۶ سازگار است. در حقیقت این پردازنده ها از نظر توانایی و کاربردها با پردازشگر Core ۲ Duo مخصوص موبایل و دستگاه های قابل حمل که هسته ی Merom دارند در یک سطح هستند.

ادامه مطلب ...

چطور حافظه مجازی کار می کند ؟

حافظه مجازی یا Virtual Memory یک روش نرم افزاری است که جزوی از سیستم عامل‌ است و کمک بزرگی در افزایش قابلیت‌های حافظه و مدیریت آن با هزینه‌ای کم می‌کند.
امروزه کامپیوتر‌ها دارای ۲۵۶مگابایت تا ۱یا۲گیگابایت RAM هستند . ۲۵۶مگابایت برای سیستم عامل‌ها و برنامه‌هایی که اینروزها روی آن‌ها اجرا می‌شود کمترین میزان RAM است. ولی به هر حال تنها برای اجرا کردن سیستم عامل ویندوز و دو یا سه برنامه دیگر کافی است. با همین میزان RAM اگر چیزی به نام VirtualMemory وجود نداشت، هربار که این برنامه‌ها با هم اجرا می‌شدند RAM به راحتی پر می‌شد و دیگر حتی ماوس را هم نمی‌توانستید روی صفحه تکان دهید!
با استفاده از VirtualMemory کامپیوتر اطلاعاتی که روی RAM برای مدتی بدون استفاده مانده است را به هارد دیسک انتقال می‌دهد و با این کار فضای نسبتاً زیادی را برای سیستم خالی می‌کند.
این جابجایی به طور خودکار و توسط سیستم عامل انجام می‌شود و اگر از میزان اطلاعاتی که توسط RAM شما ذخیره می‌شود اطلاع داشته باشید، فکر می‌کنید که همان ۲۵۶مگابایت RAM برای شما نامحدود است.
این برای شما از نظر اقتصادی هم به صرفه است چرا که هارد دیسک بسیار ارزان تر از RAM است.
سرعت ضبط کردن و خواندن هارد دیسک بسیار کمتر از RAM است و اساساً برای دسترسی به اطلاعات در مقیاس کوچک طراحی نشده است. به همین دلیل اگر سیستم شما بیش از حد به VirtualMemory اتکا کند، کاهش سرعت زیادی را مشاهده خواهید کرد. کلید این مشکل در فراهم کردن میزان RAM کافی است. با این حال تنها زمانی که کاهش سرعت را احساس خواهید کرد در باز و بستن برنامه‌هاست. به همین دلیل در صورت داشتن RAM کافی، VirtualMemory پاسخی مناسب برای نیاز‌های کامپیوتر شماست.

ادامه مطلب ...

GPS یا مکان یاب چیست ؟؟؟

۲۴ ماهواره که دور زمین در گردش هستند سیستم محل یابی جهانی (Global Positioning Systems)، بک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره ای است که از شبکه ای با ۲۴ ماهواره تشکیل شده است. این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار قرار داده شده اند. این سیستم در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال ۱۹۸۰ استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد.
خدمات این مجموعه در هر شرایط آب و هوایی و در هر نقطه از کره زمین در تمام ساعت شبانه روز در دسترس است. پدید آوردنگان این سیستم، هیچ حق اشتراکی برای کاربران در نظر نگرفته اند و استفاده از آن رایگان است.
● GPS
چگونه کار می کند؟
ماهواره های این سیستم، در مداراتی دقیق هر روز ۲ بار بدور زمین می گردند و اطلاعاتی را به زمین مخابره می کنند. گیرنده های GPS این اطلاعات را دریافت کرده و با انجام محاسبات هندسی، محل دقیق گیرنده را نسبت به زمین محاسبه می کنند. در واقع گیرنده زمان ارسال سیگنال توسط ماهواره را با زمان دریافت آن مقایسه می کند. از اختلاف این دو زمان فاصله گیرنده از ماهواره تعیین می گردد. حال این عمل را با داده های دریافتی از چند ماهواره دیگر تکرار می کند و بدین ترتیب محل دقیق گیرنده را با اختلافی ناچیز، معین می کند.

ادامه مطلب ...

سیستم‌های خبره (Expert Systems)

اگر بخواهیم سیستم‌های خبره (Expert Systems) را در یک جمله توصیف کنیم باید بگوییم که این سیستم‌ها به‌طور کلی برنامه‌هایی هستند که قادرند همانند انسان مسایل خاصی را استدلال کنند. این سیستم‌ها برای استدلال، از الگوهای منطقی خاصی استفاده می‌کنند که مشابه همان کاری است که انسان در زمان حل یک مسئله عمل می‌کند. در واقع همان‌طور که انسان برای حل یک مسئله، تعقل یا اندیشه می‌کند، سیستم‌های خبره نیز برای این کار به الگوها و راه و روش‌هایی متوسل می‌شوند که انسان برای آن‌ها مشخص کرده است، بنابراین چون از منطق بشری استفاده می‌کنند می‌توان گفت که تا حدودی همانند انسان فکر می‌کنند. به همین دلیل همواره واژه دیگری نیز معادل سیستم‌های خبره در ادبیات مربوط به هوش مصنوعی آورده می‌شود که به آن سیستم‌های مبتنی بر دانش (KnowLedge Based System) گفته می‌شود. در واقع دلیل این نام‌گذاری، یکسان بودن معلومات مورد استفاده توسط این سیستم‌ها در حل مسایل با معلومات مورد استفاده یک انسان متبحر در یک رشته برای حل مسایل حوزه مربوطه است. هرچند دو واژه سیستم‌های خبره و سیستم‌های مبتنی بر دانش در متون هوش مصنوعی همواره مترادف یکدیگر در نظر گرفته می‌شوند، اما در کنار هم قرار گرفتن این دو گسترده‌ترین کاربرد دنیای هوش مصنوعی را به خود اختصاص می‌دهد. در واقع سیستم‌های خبره‌ای که به دلیل استفاده از دانش بشری قادر به استدلال و حل مسایل باشند بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شاخه هوش مصنوعی به شمار می‌رود. یک واژه مهم دیگر در سیستم‌های خبره «دامنه وظیفه» یا همان Task Domain است. به این مفهوم که دامنه همان ناحیه یا گستره‌ای است که یک سیستم خبره در آن زمینه فعالیت می‌کند و وظیفه (Task) هدف یا کاری است که این سیستم خبره باید انجام دهد. مثلا علوم پزشکی، هوانوردی و معماری می‌توانند به‌عنوان دامنه‌های وظایفی چون تشخیص بیماری، زمان‌بندی پرواز و طراحی ساختمان مورد استفاده سیستم‌های خبره مربوطه قرار گیرند.

ادامه مطلب ...

UML زبان استاندارد جهانی برای مدل‌سازی

با کمی اغماض می‌توان ادعا کرد که در میان شاخه‌های مختلف مهندسی در هرکدام که دارای قدمت بیشتری است، همگرایی بیشتری در اتخاذ روش و ابزار برای انجام اعمال نسبتاً مشابه از میان متخصصان و متولیان آن رشته وجود دارد. به طور مثال در حال حاضر برای اجرای یک سازه در هر نقطه از دنیا، مهندسین عمران از یک روند همسان با توالی مشابه شامل: الف)تولید طرح عمرانی ب)پیاده‌سازی نقشه ج)محاسبات سازه‌ای د)اجرا استفاده می‌کنند. ولی در رشته نوپایی چون مهندسی نرم‌افزار، گاه چنان روش‌ها متفاوت است که از دید یک ناظر خارجی، دو تیم نرم‌افزاری مختلف که هر دو قصد تولید محصولی مشابه را دارند، دو تیم در رشته‌های متفاوت به نظر بیایند. یکی از علل وجود تمایز در تولید نرم‌افزار میزان تخصص نیرو و زمان به پیاده‌سازی می‌باشد.بدین معنا که در نزد بسیاری از برنامه‌نویسان تولید نرم‌افزار معادل است با تولید کد. ولی از نظر بعضی دیگر تولید کد تنها بخشی از تولید نرم‌افزار است که در بسیاری از موارد حتی منابع و زمان. اختصاص داده شده به آن در طول پروسه.تولید نرم‌افزار کمتر از۵۰% می‌باشد.
از یک دیدگاه کلی، پروسه تولید نرم‌افزار را می‌توان به دو بخش کلی شامل:
الف)تحلیل و طراحی ب)پیاده‌سازی تقسیم کرد.

ادامه مطلب ...

ebook چیست؟

از اختراع رایانه، ترانزیستورها و ابداع اینترنت به عنوان فصل های انقلابی در تاریخ علم یاد شده است. با رواج هرچه بیشتر تاثیر رایانه در جزئی ترین مسائل روزمره، دنیای ما با سرعت هرچه بیشتر به دنیای الکترونیک و دیجیتال تبدیل می شود. کتاب و چاپ و نشر نیز از این راه باز نمانده اند و ظهور نشر الکترونیک به گونه ای که در 2 یا 3 سال اخیر شاهد آن بودیم، صنعت چاپ و نشر را دستخوش تحولی عظیم کرده است.

 ebook یا کتاب الکترونیکی، پدیده ای کاملاً تازه در این بین است و می رود تا نظام آموزش و اطلاع رسانی را با دگرگونی هایی اساسی مواجه سازد. کتاب های الکترونیکی یا ebooks صرفاً نسخه های الکترونیکی مطالب مکتوب نیستند . بلکه میتوانندعلاوه برمتن‏، صوت وتصاویرو … رانیز شامل شوند. بعلاوه می توانند درقالب فایل هایی که می تواند توسط یک رایانه اجرا شود مانند قالب های Word Text ،HTML ،PDF وفایل های اجرایی EXE درآیند.

ادامه مطلب ...

آینده هوش مصنوعی

رؤیای طراحان اولیه رایانه از بابیج تا تورینگ، ساخت ماشینی بود که توانایی حل همه مسائل را داشته باشد. ماشینی که در نهایت ساخته شد و به نام رایانه در دسترس همگان قرار گرفت تنها توانایی حل دسته ای از مسائل خاص و محدود را داشت، اما نکته اینجاست که همه مسائل از نظر طراحان اولیه رایانه چه می توانست باشد؟به طبع چون طراحان اولیه رایانه همگی منطق دان و ریاضیدان بودند، منظورشان همه مسائل منطقی و محاسباتی بود از این رو عجیب به نظر نمی رسد که فون نیومان سازنده نخستین رایانه، در حال ساخت این ماشین اعتقاد داشت که برای داشتن ماشینی هوشمند شبیه به انسان راه حل نهایی استفاده از منطق نیست بلکه کلید نهایی حل این مشکل رازی نهفته در دانش ترمودینامیک است.
تاریخ هوش مصنوعی
هوش مصنوعی علمی است بسیار جوان و روبه رشد. شروع هوش مصنوعی به سال ۱۹۵۰ بازمی گردد یعنی زمانی که آلن تورینگ مقاله خود را درباره ساخت ماشین هوشمند به رشته تحریر درآورد. در این مقاله تورینگ روشی را برای تشخیص هوشمندی ماشین ها پیشنهاد داد. روش پیشنهادی تورینگ بیشتر شبیه به یک بازی بود بدین نحو که یک انسان و یک ماشین روبروی هم و پشت پرده ای قرار می گرفتند. ماشین باید با طرح سؤالاتی از انسان او را وادار به پذیرش هوشمند بودن خود می کرد. روش پیشنهادی تورینگ به شرح زیر است: فرض کنید که انسانی در یک سمت دیواری قرار دارد و توانایی برقرار کردن ارتباط به صورت تله تایپ با آن سوی دیگر دیوار را دارا باشد. مکالمه ای میان دو نفر انجام می شود اگر پس از پایان مکالمه به آن شخص گفته شود که در طرف مقابلش نه یک انسان بلکه یک ماشین قرار داشته که پاسخ او را می داده است و این امر بدون پی بردن شخص نسبت به هویت واقعی طرف مقابل انجام شود می توان آن ماشین را ماشینی هوشمند قلمداد کرد.

دانلود مقاله