پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

نرم افزار های بازیافت داده ها

همگی داده های خود را گاهی از دست می دهیم .گاهی هنگامی که کلید Shift را نگه داشته ایم به اشتباه یک فایل را حذف می کنیم .گاهی به طور تصادفی یک دیسک سخت، یا یک پارتیشن (بخشی از یک دیسک سخت که معمولاً برای خودش یک نام حرفی مانند ":E"دارد )را به اشتباه فرمت می کنیم.
در بسیاری از موارد داده های دیجیتال شما همچنان در دیسک سخت حاضرند، حتی اگر نتوانید به روشهای معمول آنها را دستیابی کنید.به عنوان مثال، خالی کردن یک فایل حذف شده ازRecycle Bin ، آن فایل را برای همیشه از دیسک سخت پاک نمی کند،بلکه آن را به یک پوشه ی سیستمی پنهان انتقال می دهد، و به سیستم فایل می گوید که آن فضا برای ذخیره سازی داده ها آماده است.
در چنین مواقعی برنامه های باز یافت فایل می توانند داده های دیجیتال در حال سوختن را از آتش بیرون بکشند و در صورت امکان آنها را برای شما بازسازی کنند.گاهی بخش هایی از داده ها نجات می یابند، اما در پاره ای از موارد ، یک برنامه ی بازیافت خوب می تواند نسخه های کاملی از فایل های از دست رفته را برای شما حاضر کند.

تاکتیک های باز گردانی داده ها

هنگامی که داده هایی را سهواً یا تصادفاً از دست دادید، اگر نوشتن داده ها در دیسک سخت را متوقف کنید احتمال بازیابی اکثر آن داده ها با برنامه های بازیافت زیاد خواهد بود.به عنوان مثال ، اگر داده های از دست رفته ی شما در دیسک :c مستقر بوده باشند چیزی را در داخل این دیسک نصب نکنید، یا از اینترنت دریافت نکنید.ننوشتن داده های جدید بسیار مهم است، چون اگر داده های جدید روی فایل های از دست رفته نوشته شود باید با آن داده ها وداع کنید.
همچنین، هر نوع برنامه ی defragment خود کار را غیر فعال کنید، و هیچ برنامه ی تعمیر دیسکی ، مانند برنامه ی Error-Checking ویندوز را به اجرا در نیاورید.اگر از داده ها پشتیبان گیری می کنید این کار را بر روی یک رسانه ی (دیسک) جدید انجام دهید.


در صورت امکان، از یک کامپیوتر دیگر برای دریافت برنامه ی بازیافت از اینترنت بهره بگیرید، و آن را در یک حافظه ی فلشUSB نصب کنید ، تا آن را بتوانید به کامپیوتر مسئله دار وصل کنید.همه ی نرم افزارهایی که ما آزمایش کرده ایم از یک حافظه ی فلش USB می توانند به اجرا در آیند. یک روش دیگر آن است که یک برنامه ی بازیافت بخرید که می تواند از روی سی دی نصب خودش به اجرا در آید.اگر نمی توانید یک برنامه را از یک حافظه ی USB یا یک سی دی به اجرا در آورید، آن را در یک دیسک سخت دوم کامپیوترتان نصب کنید، سپس دیسک سخت مسئله دار را به کامپیوتر وصل کنید.
پس آن که برنامه ی بازیافت فایل هایی را بیابد که می تواند بازسازی کند، آنها را در دیسک سخت دیگر ، مانند یک دیسک سخت اکستر نال ،یا بر روی یک حافظه ی فلش USB ذخیره کنید .هیچ گاه آنها را در همان دیسک سخت ذخیره نکنید، حتی بر روی یک پارتیشن دیگر آن دیسک سخت .اگر این دیسک سخت در شرف خرابی تدریجی باشد ،باز هم ممکن است داده هایتان را از دست بدهید.
بعضی از فایل های بازسازی شده ممکن است ناقص باشند،مانند بازسازی بخشی از متن یک سند Word، آهنگ هایی که از نیمه شروع می شوند، یا عکس هایی که بالا یا پایین آنها بریده شده است.در موارد دیگر، یک فایل ممکن است دست نخورده بازیابی شود، اما نامی جدید داشته باشد. در یکی از آزمایش های ما ، یک فایل صوتی به تازگی حذف شده به نام Wolfboy.MP3 ، پس از بازیابی توسط برنامه ی Phoenix Undelete Plus با نامR2TOSCZ.MPE به نمایش در آمد.
البته، گاهی حتی بهترین برنامه های بازیافت نمی توانند کمکی کنند.اگر بخشی از دیسک سخت شکسته شده باشد، کاربران معمولی کاری نمی توانند انجام دهند.در چنین مواردی شرکت های خدمات بازیافت حرفه ای ممکن است بتوانند کمک کنند، اما با هزینه ای فراتر از صدها هزار تومان.
یک یادآوری:دیسک سخت تان را در فیریزر نگذارید. خراب خواهد شد.
«
برنا مه ی File Recover محصول Seagate تنها برنامه ای بود که همه ی فایل های حذف شده ی آزمایشی ما را بازسازی کرد

آزمایش

یک دیسک سخت 500 گیگابایتی هیتاچی را بر روی یک سیستم ویندوز ویستا به سه پارتیشن (1)NTFS تقسیم کردیم.روی هر سه والیوم، ده فایل در انواع مختلف قرار دادیم:سه فایل صدای (2)MP3 ، و دو فایل عکس (3)JPEG، یک عکس(4)BMP، یک عکس(5)PNG، یک فایل ویدیویی(6)WMV، یک نامه ی(7)RTF، و یک سند TXT (8).
در پارتیشن اول ، SHIFT-DELETE را زدیم تا فایل ها حذف شوند و ازRecycle Bin عبور کنند.پارتیشن دوم را با NTFS از نو فرمت کردیم (در حالی که مربع کنار Perform A Quick Format تیک دار بود).والیوم سوم را با NTFS در حالت تنظیمی پیش فرض از نو فرمت کردیم، که یک فرمت آهسته و جامع را انجام می دهد.
برای جلوگیری از خرابی بیشتر پارتیشن های آزمایشی، برنامه ی defragmenter خودکار ویندوز را غیر فعال کردیم.همچنین همه ی برنامه های بازیافت را بر روی یک حافظه ی فلش TDK 16GB USB نصب کردیم و آن برنامه ها را از آنجا به اجرا در آوردیم.همه ی فایل های بازیابی شده را در یک دیسک سخت مجزا ذخیره کردیم.

File Recover 7
29.95

PC Tools
www.pctools.com
این برنامه ی ویندوز اکس پی /ویستا (32بیتی) با سیستم فایل های FAT16/32 و NTFS کار می کند.
سه گزینه ی Quick Scan ، Deep Scan و Physical Scan را در اختیار شما می گذارد.گزینه ی Physical Scan خیلی طول می کشد ،چون کل دیسک سخت را آنالیز می کند و به شما اجازه نمی دهد که عملیات را به یک پارتیشن خاص محدود کنید.Deep Scan بهترین نتیجه را در هر آزمایش به ما داد ، هر چند، توان بازیابی فایل از یک والیوم کاملاً فرمت شده را نداشت.همه ی فایل ها به جز یک فایل JPEG را در پارتیشن فایل های به تازگی حذف شده یافت، اما در پارتیشن فرمت سریع شده، همه چیز به جز فایل های TXT,RTF,JPEG و WMV را یافت.
«
برنامه ی PC امکانات قدرتمندی دارد،و طرز کار آن آسان است

File Recovery For Windows
129

Seagate
services.seagate.com
برنامه ی رایگان SeaTools را بسیاری از کاربران برای بررسی یک دیسک سخت مسئله دار به کار برده اند. برنامه ی File Recovery For Windows این شرکت نیز برنامه ی مطمئن و خوبی است.
این برنامه تنها برنامه ای بود که هر ده فایل را در پارتیشن فایل های حذف شده بازیابی کرد.همچون بقیه ی برنامه ها نتوانست چیزی را از والیوم کاملاً فرمت شده بازیابی کند، اما در پارتیشن فرمت سریع شده توانست 6 فایل از 10 فایل را بازیابی کند (یک JPEG ،هر سه MP3 ، فایل PNG ، و فایل BMP ).
File Recovery For Windows
تحت بسیاری از سیستم عامل های ویندوز شامل ویندوز 95 تا ویستا کار می کند.یک نگارش رایگان امتحانی دارد که فقط فایل های کوچکتر از 64 کیلوبایت را بازیابی می کند. نگارش تجاری آن به قیمت 129 دلار به فروش می رسد. FRW میتواند یک فایل تصویری از دیسک سخت شما ، حاوی همه ی فایل های حذف شده ، بر روی یک دیسک سخت دیگر بسازد.

Pandora Recovery2

رایگان
Pandora
www.pandoarecovery.com
این برنامه را می توانید به عنوان یکی از برنامه های ضروری کامپیوتر خود تلقی کنید ، وچرا نه؟ برای استفاده ی غیر تجاری رایگان است.این نرم افزار با همه ی سیستم فایل های مهم شامل NTFS/EFS, NTFS5, NTFS, FAT12/16/32 کار می کند.همه ی فایل ها به جز فایل های PNG و BMP را در پارتیشن فایل های به تازگی حذف شده ی آزمایشی ما یافت.اما در پارتیشن فرمت سریع شده ی ما تعداد کمی از فایل ها را یافت.

PC Inspector File Recovery 4

رایگان
Convar
www.pcinspeetor.de
طرز کار دشواری دارد، و برنامه های رایگان دیگر بهتر از این برنامه کار می کردند.
«
برنامه Undelete Plus فقط فایل های واقع در پارتیشن فایل های به تازگی حذف شده ی آزمایشی ما را یافت،و در پارتیشن فرمت سریع شده توفیقی نداشت
«
برنا مه ی Search And Recover محصول شرکت IOLO فایل های حذف شده در کارت های حافظه و سی دی ها و دی وی دی ها را نیز وی تواند بازیابی کند

Search And Recover 5
27.97
در سال

IOLO
www.iolo.com
هزینه ی اشتراک این برنامه 20 دلار در سال است.تحت سیستم عامل های 32 بیتی کار می کند.فایل ها را می تواند از روی حافظه های فلش ، کارت های حافظه ، دی وی دی ها و سی دی ها ، و وسائل موبایل مانند پخش MP3 نیز بازیابی کند.پیام های ایمیل حذف شده در برنامه های پر طرفداری مانند Thunderbird, Eudora, Outlook Express را می تواند شناسایی و بازیابی کند.این برنامه میتواند کل یک دیسک و پارتیشن های صدمه دیده ی داخل آن را کپی کند.متأسفانه Search And Recover به خوبی سایر برنامه ها در آزمایش های ما عمل نکرد.در حقیقت بعضی از برنامه های رایگان ، همسان آن یا بهتر عمل کردند.فایل های PNG و BMP را در فهرست فایل های به تازگی حذف شده ی ما نیافت.در پارتیشن فرمت سریع شده ی ما ، فقط توانست دو فایل JPEG و یک فایل و نیم MP3 را بازیابی کند. افزون بر این ، نگارش 5.0.2 این برنامه فقط به ما اجازه می داد که در هر زمان یک فایل را بازیابی کنیم.اما در مقایسه با برنامه های دیگر ، از همه آسانتر کار می کرد.

Undelete Plus 2.98

رایگان
Phoenix Technologies
www.undelete-plus.com
یک فایل کوچک 648 کیلو بایتی EXE است که آن را می توانید از یک حافظه ی فلش USB اجرا کنید.یک نگارش 3 مگابایتی برای نصب بر روی یک دیسک سخت نیز دارد. داده ها را از دیسک های فلاپی و کارت های حافظه ی متداول مانند Smart Media و Secure Digital نیز می تواند بازیابی کند.از ویندوزهای 95 تا ویستا و سیستم فایل های FAT12/16/32 و NTFS/NTFS5 پشتیبانی می کند.
عیب این نرم افزار در آن است که در مقایسه با بقیه ی برنامه ها تعداد کمتری فایل را توانست بازیابی کند.فقط فایل های واقع در پارتیشن فایل های به تازگی حذف شده ی آزمایشی ما را توانست بازیابی کند، فایل های واقع در پارتیشن فرمت سریع شده را نتوانست بازیابی کند.

پشتیبانی از داده های جدید

از داده های خود پس از هر جلسه ی کاری پشتیبان گیری کنید.سی دی و دی وی دی خام واقعاً ارزان هستند؛ حافظه های فلش USB نیز ارزان و راحت هستند.با پشتیبان گیری به موقع هیچ گاه احتمالاً به یک برنامه ی بازیافت داده ها نیاز نخواهید داشت _ اما اگر لازم شد ، اطلاعات خوبی درباره آنها به دست آورده اید.

پی نوشت :

1-NT file system.
2-Moving Picture Experts Group-1 ,Layer3.
3-Joint Photographic Experts Group.
4-bitmap.
5-portable network graphics.
6-Windows Media video.
7-rich text format.
8-text.

منبع:ماهنامه ریزپردازنده شماره 180
/
خ

www.pcdoc.blogsky.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد