پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

دیسک‌های CD & DVD

اولین CD در اوایل دهه‌ی 1970 ساخته شد. CD های موسیقی در سال 1980 به جهان معرفی شدند. اولین نوع از دیسک های نوری دارای قطر120mm و ضخامت1.2mm  بود و از پلاستیک پلی‌کربنات با روکش نازکی از آلومینیوم با خلوص بالا (Super Purity Aluminum) با غشاء محافظت کننده‌ای از جنس لاک ساخته شده بود.

CD-ROM[1] دیسک‌های فقط خواندنی هستند و 5 سال طول کشید تا وارد بازار شدند. در سال 1985 با معرفی سیستم عامل ها، مشکل جدید این بود که برای ذخیره سازی یک سیستم عامل نیاز به تعداد زیادی (حدود 20 الی 30) فلاپی بود و نیاز به CD برای ذخیره اطلاعات بیشتر احساس شد. فن آوری CD، ظرفیت 74 دقیقه و 59 ثانیه محتوای صوتی را برای  CD-ROMتعیین کرد که حدود 50 مگابایت می شد.

اتفاق مهم بعدی در دنیای CD در سال 1989 رخ داد، یعنی فرمت CD-R معرفی شد. لیزر به کار رفته در CD-R[2] با آنچه در درایوهای CD-ROM بود، تفاوتی نداشت. اما در این رسانه از یک پرتوی مادون قرمز تا طول موج 780 نانومتر استفاده می شود. هنگام نوشته شدن داده ها، لیزر به یک منطقه رنگی موجود در ته دیسک برخورد کرده و با تغییر رنگ این منطقه داده ها را می نویسد. این تغییر رنگ دایمی است، به همین دلیل دیگر نمی توان محتوای ضبط شده را پاک کرد و محتوای جدیدی را جایگزین کرد.

قیمت ارزان و سازگاری زیاد CD-ROM آنها را به رایج ترین فرمت دیسک نوری تبدیل کرد. تمامCD-R ها یکسان نیستند و تفاوتهایی میان آنها دیده می شود. این تفاوت به رنگ استفاده شده در CD، شیارهای موجود بر روی آن و ماده ای که برای پوشاندن سطحCD  به کار می رود مربوط می شود. وجود تفاوت بین CD-R های مختلف موجب شده برخی از مارک ها نسبت بر دیگری با ثبات تر باشند. در این زمینه می شود به محصولاتTDK , Mitsui , Kodak  اشاره کرد.

ظرفیت CD-R بر حسب دقیقه و یا مگابایت برابر است با:

Ø       70 دقیقه (650 مگابایت)

Ø       80 دقیقه (700 مگابایت)

CD-RW[3] فرمتی است که بعد از CD-R وارد بازار شد. این فرمت امکان چند بارنویسی داده ها را بر روی یک دیسک فراهم می کند. در این دیسک ها از یک لایه کریستال که می تواند بین دو وضعیت جامد و مایع تغییر حالت دهد، استفاده می شود. این تغییر حالت از طریق فن آوری تغییر فاز انجام پذیر است. نوشتن بر روی آنها نیز متفاوت است. در بعضی موارد می توان بدون پاک کردن دیسک و در ادامه محتوای قبلی نوشت، اما در بعضی موارد کاربر باید همه را پاک کرده سپس محتوای جدید را بنویسد. در ضمن میزان سازگاریCD-RW  با اجرا کننده های موسیقی نسبت به CD-R کمتر است و همین از محبوبیت آنها می کاهد.

دانلود مقاله


[1] Compact Disk Read - Only Memory

[2] Compact Disk - Recordable

[3] Compact Disk - Rewritable

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد