پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

پایگاه مقالات کامپیوتر

مرکز دانلود جدیدترین مقالات کامپیوتر

۹ پیشگویی و یک آرزو برای سال2010

همه ساله شمار زیادی از کاربران اینترنتی چشم انتظار لیستی با عنوان لیست پیشگویی برای سال جدید هستند. تقریبا نزدیک به ۲۰ سال است که هر ساله چنین لیستی ارایه می‌شود. در زیر به ۹ پیشگویی درباره دنیای کامپیوتر و فناوری می‌پردازیم.

بازار نت‌بوک‌ها به نقطه اوج خود خواهد رسید

همان‌طور که می‌دانید نت‌بوک‌ها به نور چشم‌ صنعت کامپیوتر تبدیل شده‌اند. در سال گذشته ۱۰ میلیون دستگاه نت‌بوک به فروش رفت و پیش‌بینی می‌شود در سال جدید این رقم به ۳۰ میلیون دستگاه برسد. بنا بر ارزیابی‌های انجام شده از سوی موسسات و سازمان‌های مختلف، می‌توان در سال ۲۰۱۰ انتظار فروش ۳۵ تا ۳۷ میلیونی را برای نت‌بوک‌ها در نظر گرفت. بنده معتقدم این رقم نقطه اوج فروش نت‌بوک‌ها در سال ۲۰۱۰ خواهد بود. در سال ۲۰۱۰ لپ‌تاپ‌های محبوب که دارای صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر و پردازنده‌های پیشرفته‌تر هستند با قیمت سال گذشته در بازار موجود خواهند بود. در نتیجه در سال آینده نسل جدیدی از لپ‌تاپ‌ها به نام لپ‌تاپ‌های فوق‌باریک به طور گسترده عرضه و پاسخگوی نیاز و تمایل کاربران برای نت‌بوک‌های سبک‌تر و کوچکتر خواهند شد. البته قیمت این لپ‌تاپ‌ها کمی گران‌تر از نت‌بوک‌ها خواهد بود، اما در مقابل آن‌ها دارای صفحه‌نمایش‌ها و کیبرد‌های بزرگ‌تر هستند.

کلود کامپیوتینگ دچار افول خواهد شد

اگر تاکنون صنعت دهه ۱۹۹۰ را دنبال کرده باشید متوجه خواهید شد که طی آن دهه در پایان هر سال پیش‌بینی شده بود که سال، سال شبکه خواهد بود. چنین حرف و حدیث‌هایی در سال ۱۹۹۰ آغاز شد و تا عصر حاضر گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته شده است.

 

تکامل اینترنت، برنامه‌‌های کاربردی و سیستم‌های شبکه‌ای و تاثیر کلی آن‌ها تا پیش از سه سال پیش به معنای واقعی وارد بازار نشده بودند. اکنون گفته می‌شود ۲۰۱۰ سال کلودکامپیوتینگ است، به عبارت دیگر اگر بخواهیم تمایل پایان دهه حاضر را پیش‌بینی کنیم به طور قطع کلودکامپیوتینگ در لیست قرار خواهد گرفت. کلود کامپیوتینگ به معنی توسعه و به کارگیری فناوری کامپیوتر (Computing) بر مبنای اینترنت (Cloud) است. این امر می‌تواند به معنای یک تهدید امنیتی بزرگ باشد که برای شبکه‌های Cloud ما در نظر گرفته شده و حایز اهمیت است. این تهدید می‌تواند به یک افول در بازار و تغییرات قیمت در یک بازه زمانی و کاهش تمایل کاربران به مدل‌های مبتنی بر Cloud منجر شود. در بررسی‌های انجام شده مشخص شده است که بزرگ‌ترین ترس موجود به جنایت‌های سایبری مربوط می‌شود. این جنایات درصدد خواهند بود شبکه‌های قدرتی و سیستم‌های مالی ما را به زیر بکشند. بسیاری از کارشناسان امنیتی ارشد بیشتر وقت خود را صرف مقابله با چنینن حمله‌هایی می‌کنند. اما حتی اگر جنایت‌های سایبری موفق عمل نکنند، هنوز خطر حمله موفقیت‌آمیز به سرویس‌های Cloud وجود دارد. چنین فرآیندی باعث می‌شود تا کاربران از ذخیره اطلاعاتشان در Cloud منصرف شوند.

تبدیل تبلت‌ها و مینی‌تبلت‌ها به بزرگان دنیای سیار

همان‌طور که می‌دانید تبلت‌ها نوعی کامپیوتر لوحی هستند. از گوشه و کنار دنیای رایانه زمزمه‌هایی مبنی بر عرضه تبلت‌هایی از سوی شرکت اپل در سال ۲۰۱۰ شنیده می‌شود. چنانچه اپل موفق به عرضه تبلت‌هایی شود که به اکوسیستم موجود در نرم‌افزار‌هایش وابسته باشد، می‌تواند آغازگر مسیری جدید در عرصه محاسبات سیار باشد. عده‌ای معتقدند عرضه چنین کامپیوتر‌های شبکه‌ای تکرار مکررات و بازگو کردن مسائل قدیمی با بیانی جدید است. این در حالی است که بسیاری از امور تغییر کرده و دلیل عمده چنین اظهاراتی تکامل وب و تبدیل شدن آن به یک محیط جدید است، جایی که برنامه‌های کاربردی به وفور یافت می‌شود. با این حال برنامه‌های کاربردی مذکور مانند آنچه در گوشی‌های موبایل هوشمند امروزی دیده می‌شوند روی شمار زیادی از وسایل دیگر نیز به خوبی اجرا خواهند شد. ما انتظار نداریم که در سال ۲۰۱۰ تبلت‌‌ها در طیف گسترده به فروش بروند، اما بدون‌شک سال جدید سالی خواهد بود که تبلت‌ها و مینی‌تبلت‌ها ریشه‌دوانی می‌کنند و آغاز عصری جدید و ارایه تعریفی نو از محاسبات سیار خواهد بود.

مینی‌تبلت‌ها، پلت‌فرم کتاب‌های الکترونیکی جدید

پیش از عرضه تبلت‌ها به بازار، صنعت انتشارات با علاقه و سرعت فراوان تبلت‌ها و مینی‌تبلت‌ها را به گرمی در آغوش خود پذیرا می‌شود. این صنعت به مینی‌تبلت‌ها به چشم یک پلت‌فرم جدید می‌نگرد، پلت‌فرمی که به آن‌ها امکان می‌دهد محتوای مولتی‌مدیای خلاقانه‌ای را برای کتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌ها و دیگر نشریات ارایه دهند. سال ۲۰۱۰ برای ناشران و تولید‌کنندگان سخت‌افزاری سال آزمایش خواهد بود. در حقیقت شاید بتوان گفت سال ۲۰۱۰ سالی است که ناشران اختراعات جدیدی را در عرصه کتاب، مجله و روزنامه ارایه خواهند داد.

تحکیم اتحاد صنایع

در سال جدید شگفت‌آور نخواهد بود اگر از هر ۱۰ فروشنده کامپیوتر‌های شخصی یک نفر تجارتش را با یک شرکت قوی‌تر ادغام کند. صنعت روزبه‌روز ظالم‌تر می‌شود و حاشیه‌ها افزایش می‌یابند و برآورده کردن انتظارات مصرف‌کنندگان سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود، اما محققان بازاری خبر‌های خوشی نیز دارند. گفته‌های آن‌ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۰ فروش کامپیوتر‌های شخصی ۱۲ درصد و در پی آن نیز فروش قطعات و لوازم جانبی به همین نسبت افزایش خواهد داشت. اگرچه در سال نو عوامل حاشیه‌ای به عنوان عامل سقوط دیده می‌شوند، اما می‌توانند منجر به تثبیت و اتحاد بیشتری در صنعت نیز شوند.

سهم بازاری اپل افزایش می‌یابد

سال گذشته نیز پیش‌بینی شد که اپل سهم بازاری بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد و این پیشگویی درست از کار درآمد. در سال ۲۰۰۹ اپل ۲ امتیاز کسب کرد. شرکت اپل تمامی استدلال‌های بازار کامپیوتر‌های شخصی را به طور مستمر به چالش کشید. در حالی ‌که دیگر شرکت‌ها با قیمت‌های پایین‌تر و حاشیه‌های کمتر وارد میدان رقابت می‌شوند، اپل با ثابت نگه داشتن قیمت‌هایش در حد متوسط، توانست مشتریان جدیدی را جذب کند. نکته جالب‌تر اینکه تقاضا برای محصولات اپل (MacBook،iPod و iPhone) در تمام مدت بالا بوده است، اگر اپل تصمیم بگیرد آیفون‌هایش را به با شبکه وریزون به فروش برساند در امریکا تقاضا برای هندست‌‌های اپل دو برابر خواهد شد. کارشناسان معتقدند در سال ۲۰۱۰ شرکت اپل حداقل ۲ درصد دیگر در بازار کامپیوتر‌های شخصی رشد خواهد داشت.

تلویزیون‌ها سه بعدی می‌شوند

تاکنون بیشتر مردم به تلویزیون‌های HD روی آورده‌اند، بنابراین صنعت تلویزیون از هم‌اکنون به دنبال نوآوری و در فکر فروش تلویزیون‌های دیگر و جدید‌تر به ماست. تلویزیون‌های سه بعدی نسل دیگری از تلویزیون‌ها برای جذب مشتری هستند، از طرفی سه‌بعدی‌ها آرام‌آرام به دنیای کنسول‌های بازی و کامپیوتر‌های شخصی می‌خزند. شاید هنوز زمان واقعی ورود چنین پلت‌فرم‌هایی فرا نرسیده باشد، اما سال ۲۰۱۰ سالی است که سه بعدی‌ها به قطب جدی در تکنولوژی تبدیل خواهند شد و سازگاری گسترده‌تری را با تکنولوژی نشان خواهند داد.

لمسی‌ها تقابل کاربر با کامپیوتر را افزایش خواهند داد

کامپیوتر‌های لمسی و هوشمند HP هر مصرف‌کننده‌ای را متقاعد می‌کنند که ارایه ویژگی لمسی روی وسایل، بهترین روش برای جذب کاربرانی است که نسل آتی محتوا‌های مولتی‌مدیایی مبتنی بر وب را دنبال می‌کنند. انتظار می‌رود تقاضا برای کامپیوتر‌های لمسی در سال ۲۰۱۰ دو برابر افزایش یابد. پروژه Natal مایکروسافت که ویژگی‌های مبتنی بر حرکات را به کنسول بازی Xbox۳۶۰ می‌افزاید، سهولت استفاده از حرکات دست را برای دنیای بازی‌ها و تعامل میان کاربر و کامپیوتر به ارمغان می‌آورد.

● DVDها وارد قفسه قدیمی‌ها می‌شوند

هالیود وارد دورانی شده است که به زودی DVD را در قفسه‌ قدیمی‌ها جای خواهد داد. این گفته به آن معنا نیست که DVDها به طور کلی کنار گذاشته می‌شوند، اما با ارایه فیلم‌ها از طریق اینترنت یا به زبان آوردن واژه‌ای به نام تلویزیون اینترنتی، DVDها محبوبیت سابق خود را از دست خواهند داد.

در آخر به جای آخرین پیشگویی آرزو می‌کنیم صنعت کامپیوتر تا جایی رشد کند که بتواند لپ‌تاپ‌هایی با حافظه SSD تولید کند و قیمت نهایی آن بیش از ۲۰۰ دلار نباشد.

هفته‌نامه بزرگراه فناوری ( www.itnewsway.ir )

www.pcdoc.blogsky.com

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد